fredag 12. november 2010

Rosenkålfrittata.

Jeg foretrekker på alle måter frittata fremfor omelett. Det er noe med å svøpe alt det gode fyllet i en varm, gyllengul pute som på alle måter er bedre enn den noe mer gniene omeletten og dens forsøk på å være en oppblåst crêpe. Også krever frittataer ingen snuing.
 
Det følger at det dermed heller ikke krever rengjøring av koketoppen etterpå. Har du ikke gasskomfyr? Pris deg lykkelig. Få jobber er mindre tiltalende og mer knotete (og dessverre mer nødvendige) enn rengjøring av toppen på en gasskomfyr. Jeg insisterer på at du prøver selv for å bli overbevist. Stiller selvfølgelig min egen komfyr til disp.
Så hadde jeg valget, og det hadde jeg flere ganger denne uka, siden jeg er hjemme alene mens Brendan drikker vin med familien i Frankrike, velger jeg meg alltid en frodig frittata. Litt som om noen spør om du vil ha gløgg med eller uten rødvin. Man går jo for det mest, øh, fyldige alternativet.

Rosenkålfrittata
fra mat.no

300 g rosenkål
2 sjalottløk
2 tomater (jeg brukte 6 cherrytomater i stedet)
3 ss pinjekjerner
6 egg
2 ss revet parmesan
salt og pepper
smør til steking

Rens rosenkålen og kok den i lettsaltet vann i to til tre minutter. Hell kokevannet av og la kålen renne godt av. Bland den med hakket sjalottløk og pinjekjerner. Fres blandingen i smør i to til tre minutter. Rør inn tomatene i båter. Visp sammen egg og ost, smak til med salt og pepper. Hell eggerøren over grønnsakene i pannen, rør forsiktig eller beveg på pannen så eggerøren fordeler seg jevnt. Stek på middels varme til frittataen er fast på undersiden. Plasser pannen så under grillelementet i ovnen, og la frittataen steke til den er pent gyllen.

Ingen kommentarer: