torsdag 26. januar 2012

Anzac-kjeks.

Det er mye som skjer i 2012. Det største eventyret blir en reise til Australia, i hælene på Brendan som drar dit for å praktisere som lege et år. Det blir ikke et helt år down under for meg, men lenge nok til å få litt brunfarge, delta på minst én ekte australsk grilling og lære noen antipodiske gloser. Brendan skal til østkysten, nord om Brisbane, der ryktet sier de lager god vin, har mange hvaler å titte på, og veien er kort til Great Barrier Reef. Australierne skal også være noen racere på mitt favorittmåltid, brunsjen. 

Mitt største problem knyttet til denne turen er for øvrig den 24 timer lange flyturen. Forespeilet en flytur på ett døgn, sier jeg bare: Gi meg kakeboksen. Og det snarest.
Anzac-kjeks er bakverk med røtter tilbake til første verdenskrig, da mødre, koner og døtre bakte kjeks til sine menn ved fronten. De tåler en støyt og er holdbare, og kunne dermed sendes den lange veien til Europa og krigen, der Australian and New Zealand Army Corps (altså ANZAC) kjempet sammen med de allierte. Blant ingrediensene finner du kokos, noe jeg begynner å innse er en populær greie i Australia, jamfør f.eks. lamingtons (som du kan være sikker på er høyt, høyt på listen over neste australskinspirerte kjøkkenprosjekt her i gården). Kokos er akkurat passe eksotisk, akkurat sånn jeg innbiller meg Australia er – vilt, vakkert og alltid klar med en kopp kaffe.
For øyeblikket titter jeg på bilder av koalabjørner, måler opp kofferten, prøver å unngå alle nettsidene som omhandler størrelsen på insektene der borte, og tar med svært stor glede imot Australia-tips. Og tips fra andre flynervøse. Brendan mener jeg bare bør fly første klasse, sånn at jeg kan, øh, selvmedisinere med gratis sjampis. Takk, kjære huslege.

Kanskje man kan komme unna med en trillebag full av anzac-kjeks på økonomi i stedet?

Anzac-kjeks
fra nettstedet taste.com.au
ca. 24 kjeks

150 g hvetemel
90 g havregryn
85 g kokos
155 g brunt sukker
125 g smør
2 ss sirup (lys eller mørk)
1 ts natron

Sett ovnen på 160 grader, og finn fram to bakeplater som du dekker med bakepapir. Sikt melet i en bakebolle, og rør inn havregryn, kokos og brunt sukker. Ha smør, sirup og to spiseskjeer vann i en liten kasserolle, og rør til smøret har smeltet. Tilsett natron. Ha smørblandingen i melblandingen, og rør til du har en jevn deig. Bruk en spiseskje til å ta en del av deigen, rull deigbiten til en kule og plasser den på bakepapiret. Fortsett med resten av deigen, og plasser kulene omtrent 5 cm fra hverandre på papiret. Trykk på hver kule med en gaffel for å gjøre den litt flat, og stek deretter kjeksene i omtrent 10 minutter, til de er blitt gyllenbrune. La kjeksene avkjøles i fem minutter på bakeplatene, og overfør dem så til en rist for å avkjøles helt. 

4 kommentarer:

Hanne sa...

For ein fin blogg du har! Glad for at eg oppdaga denne=)

Lagde kardemommekaka då eg med dårleg tid fekk besøk av svigerforeldre her forleden dag. Kjempegod! Hadde yoghurt naturell til. Det enkle er verkeleg ofte det beste.

Blei svært frista av sjokolademakronane med limefyll også så tenkte å prøve meg på dei. Men det ser ut som om du har gløymt å skrive kor mykje sukker ein skal ha i.. Kor mykje skal det vere?

Tusen takk for ein kjempefin og inspirerande blogg!

Siri sa...

Hanne: Hei og takk for kjempetrivelig kommentar! Så bra at kardemommekaken ble en suksess, det er veldig tilfredsstillende når noe så enkelt blir så godt. Takk for at du tipset om manglende sukker i makronoppskriften, hvis du sjekker nå skal den være oppdatert! Lykke til :)

Anonym sa...

Fin blogg, og knallgode kjeks dette her! Har blitt en fast del av turprovianten på lange teltturer!

Takk!

Siri sa...

Anonym: Så bra at kjeksene har slått an! Det er noe eget med kokos i kjeks, syns jeg, og teltturproviant høres ut som en perfekt anvendelse av dem :)