torsdag 16. april 2009

Kokebøker og frittataer.

Det er sjelden jeg kjøper kokebøker. Jeg pleier å ønske meg dem i bursdags- eller julegave, og det ser ut til å være et populært valg blant både onkler, tanter og venninner. Det er ironisk at jeg sjelden kjøper dem selv, for jeg er veldig glad i kokebøker! Bare å bla i dem, titte på innbydende bilder og avgjøre om jeg kommer til å like eller ikke like de ulike rettene, syns jeg er koselig og merkelig tilfredsstillende. Jeg tror tilfredsstillelsen kanskje kommer fra at jeg ofte tenker: Dette kan jo til og med jeg få til!

Som den kokeboknerden jeg er, bruker jeg dem en del til hverdags, både fordi det er gøy å prøve noe nytt og fordi jeg enda ikke har bygd meg opp et arsenal med "sikre" oppskrifter som jeg vet vil bli vellykket hver gang (jeg er i gang, da, men enn så lenge består arsenalet stort sett av fruktpai, sopprisotto og de pannekakene jeg har skrevet om tidligere ...). Og for liksom å understreke nerdingen min, krysser jeg av de oppskriftene jeg har testet ut.

Jeg vet. Jeg måtte skrive det i kursiv for liksom å la graden av nerding synke inn.

Den tilfredsstillelsen jeg snakket om tidligere? Den blir ikke mindre av å krysse av når jeg har laget noe.

Kokebokterapi, tror jeg vi kan kalle det.

Formålet med dette innlegget var i grunnen bare å nevne at selv om jeg altså sjelden kjøper kokebøker til meg selv, har jeg i dag vært på salg og gått til innkjøp av Seasonal Foods av Susannah Blake, og i kveld laget jeg (trommevirvel) frittata med purre og soltørkede tomater. Og den var nam.

Frittata med purre og soltørkede tomater
Etter oppskrift fra Seasonal Foods av Susannah Blake

2 store purreløker, skåret i skiver
2 ss olivenolje
6 soltørkede tomater i olivenolje, finhakket og silt av (jeg brukte 8)
en håndfull persille (oppskriften sa flatbladet, jeg brukte kruspersille for det var det jeg hadde)
salt og pepper
6 egg, vispet sammen
en håndfull revet ost (dette var ikke i oppskriften, men for meg må en omelett ha litt ost for å bli perfekt)

Varm olivenolje i en stekepanne på middels varme, og ha i purreskivene (pannen blir ganske full, men purren blir myk og synker sammen etterhvert, så ikke fortvil). La purren bli myk, det tar cirka 10 minutter. Ha deretter i de soltørkede tomatene og persillen, og krydre med salt og pepper. Hell over de vispede eggene, og bland forsiktig for å spre eggemassen jevnt. Strø osten oppå. La frittataen steke i 10 minutter, før du putter den under grillelementet i stekeovnen, og "griller" den andre siden i cirka 5 minutter.* Del frittataen opp som en kake, og server. Nok til 4 personer.

*Jeg må ærlig innrømme at jeg laget denne frittataen i en stekepanne som ikke er ildfast, så derfor måtte jeg benytte en tallerken til å snu frittataen, i stedet for å putte hele sulamitten i ovnen. Dette resulterte i at noe av osten ble hengende igjen på tallerkenen, men ellers gikk det smertefritt. Moralen blir: Hvis du har en ildfast stekepanne, BRUK DEN.

PS: Hvis du lurer på hva som er forskjellen på en omelett og en frittata, kan du gå hit.

PPS: Og hvis du vil se artig misbruk av hunkjønnsformen (interessant nok både på substantiv OG verb), kan du gå hit.

Ingen kommentarer: