fredag 6. juli 2012

Ovnsbakte blomkålbuketter med gruyère og valnøtter.

I det siste har jeg snublet over blomkål i såpass mange forkledninger at jeg nesten blir litt svimmel: Som pizzabunn, som popkorn, som puré, som kake ... I min verden eksisterte det fram til for kort tid siden kun tre retter der blomkål spilte hovedrollen: Bestemors blomkålsuppe (kun servert som forrett første juledag og muligens dersom det er runde bursdager å feire), mammas hele blomkålhode med hvit saus og baconterninger (intet er mer trøstende på middagsbordet på hustrige dager, servert med tjukke skiver hjemmebakt brød) og Brendans mamma sin cauliflower cheese, et ubeskjemmet kaloririkt tilbehør til klassisk, britisk Sunday Roast som jeg stort sett forsøker å sette til livs helt alene når vi er på besøk der (ingen ekstrapoeng for bordmanerer på meg, med andre ord).



Men her har jeg gått glipp av store ting! Selv om jeg kanskje dropper å servere blomkålpopkorn i stedet for ekte vare på neste filmaften her i huset, er jeg veldig klar for blomkålkake til middag, og jeg kan trygt anbefale denne blomkålsalaten til lunsjpausen. Eller middagsbordet. Som mange av mine favorittsalater bevitner om, er en god lunsjsalat for meg en tallerken (eller skål) med mange forskjellige konsistenser, helst litt god ost og den er ikke fremmed for noen godt ristede nøtter. (Mine ble dessverre denne gangen litt (kremt) vel ristet, som det går fram av bildene. Moralen er: Hold øye med stekepanna, ikke med Shakespeare.)
Denne varme salaten kombinerer alle tre på supert vis: Den nøtteaktige smaken blomkålen får etter en omgang i ovnen, passer som hånd i hanske med noen skarpe salatblader, strimler av myk gruyère og knasende sprø valnøtter. Og det viser seg at den noe ulogiske kombinasjonen av hvit blomkål og rødvinseddik utvikler seg til et skikkelig godt vennskap på tallerkenen. Jeg tror de grepa kvinnfolkene nevnt ovenfor ville godkjent dette tilskuddet til lista over blomkålens hyllester.

Ovnsbakte blomkålbuketter med gruyère og valnøtter
4 porsjoner som tilbehør til hovedrett, 2 porsjoner til frittstående (frittgående?) lunsjsalat
oppskrift fra The New York Times

1 blomkålhode, delt i små buketter
6 ss extra virgin olivenolje
1 1/2 ts salt
3/4 ts nykvernet pepper
1 ss rødvinseddik eller sherryeddik
2 never brønnkarse eller annen skarp salat, som ruccola
120 g gruyère, revet (jeg rev osten grovt, og satte pris på tyggemotstanden dette gav, finrevet ost ser nok hakket mer elegant ut)
1,5 dl valnøtter, tørristet i stekepanna
Forvarm ovnen til 200 grader. Spre blomkålbukettene utover en bakeplate med kant (gjerne med bakepapir på, for å spare oppvask). Ringle over 2 ss av olivenoljen, strø over 1 ts salt og 1/2 ts nykvernet pepper, og stek i omtrent 30 minutter, til blomkålen er mør og har begynt å bli pent brunet i kantene. Avkjøl på bakeplaten i  ti minutter. Imens visper du sammen resten av olivenoljen, rødvins-/sherryeddik og resten av saltet og pepperen. Ha brønnkarse/ruccola, ristede valnøtter og revet gruyère  oppå bakeplaten med blomkålen, hell over olje- og eddikdressingen og bland godt. Server varm eller romtemperert.

11 kommentarer:

Fra kjøkkenbenken sa...

Jeg har alltid syntes ovnsbakt blomkål høres tilnærmet naturstridig ut, men nå er jeg jamen på nippet til å bli overbevist om at det har noe for seg. Høres kjempegodt ut!

Siri sa...

Fra kjøkkenbenken: Jeg var også skeptisk, men det er virkelig kjempegodt! Blir en helt annen smak enn kokt blomkål, nøtteaktig og i grunnen rene snacksen ;)

Anonym sa...

Hei! Har du noen Cambridge-tips i form av restauranter og aktiviteter?

Siri sa...

Anonym: Mine favorittrestauranter er St John Chop House (britisk mat), The Tulip på Mill Road (tyrkisk, super grillmat), Saffron Brasserie på Hills Road (klassisk curry, indisk mat) og til lunsj liker jeg den gode kaffen og de varme paniniene på kaffebaren Hot Numbers (Gwydir Street). Når det kommer til ting å gjøre, er det et must å besøke noen av collegene som utgjør Cambridge University (mine favoritter er Pembroke og Gonville and Caius), Fitzwilliam-museet er knallbra og har for øyeblikket en enestående utstilling av kinesisk kunst og til slutt er det verdt å ta en tur på en punt (flatbunnet båt) langs elven Cam. Håper det hjelper!

Les Quatre Saisons sa...

Beautiful photos, and a great way to use cauliflower :)

Anne

Anonym sa...

Det gjør det! Tusen takk.

El sa...

Gorgeous meal!

Siri sa...

Les Quatre Saisons: It's a good one - cauliflower's such an underrated vegetable!
Anonym: Så bra!
El: Thanks! Love your blog.

Eva sa...

Jeg har spist denne salaten laget av noen andre to ganger, og jeg måtte bare ha oppskriften, som kom fra din siden. Før jeg fikk den fant jeg denne linken der oppskriften er temmelig lik. http://www.nytimes.com/2011/01/05/dining/05apperex.html?_r=0

Er det tilfeldig? Jeg bare er litt manisk på å lenke til kilder, men hvis du har funnet den opp parallelt med NY times så er jo det toppers. Det er i alle fall en himmelsk salat.

Siri sa...

Eva: Takk for kommentar. Antagelig kommer denne oppskriften fra artikkelen du lenker til, jeg har et stort gmail-dokument der jeg klipper og limer inn oppskrifter jeg kommer over som frister. Fra tid til annen glemmer jeg å inkludere nettsiden jeg har klippet fra, som her. Da er det fint med oppmerksomme lesere, skal oppdatere kilden omgående! Du har sikkert lagt merke til at de fleste oppskriftene mine har kilder, dersom jeg ikke har kommet fram til dem selv. Kilder er bra!

Eva sa...

Ja, jeg har sett det. Du er veldig flink med kilder, det var derfor jeg lurte. Og salaten er som sagt himmelsk :)