fredag 1. februar 2013

Granolaruter.


24 timer på et fly er ikke det som frister mest med ferie i Australia, for å si det forsiktig. Jeg har lite erfaring med lange flyreiser, og har derfor dårlige forutsetninger for å stålsette meg på optimalt vis. Det jeg imidlertid har skjønt, er at man aldri kan være sikker på å få mat som frister, og at det dermed kan være lurt å ta sine forholdsregler. Det kan jo oppstå forsinkelser, lange timer i avgangshallen eller akutt lave blodsukkernivåer (altså surmuling), og da kunne man ønske seg noe relativt næringsrikt og godt som passer fint i håndbagasjen. Hallo, granolaruter.
Jeg har laget granola før, og det har jo tatt litt av, denne frokostblandingen du baker i ovnen ... Jeg tror ikke det er mange matblogger uten en oppskrift på granola, og hvorfor ikke? Det er godt, en fin avveksling fra brødskiva om morgenen, og nå også grunnlaget for ypperlig reise- eller skitursnacks.
Rutene er ikke ren helsekost, selvfølgelig. Det er både honning, smør og sirup i (jeg skulle gjerne brukt kun honning, men glasset var plutselig tomt!), men det fine er at alle de andre ingrediensene, havregrynene, nøttene, frøene og den tørkede frukten, sikrer at du ikke trenger en særlig stor bit for å stille snackssulten.
Du kan endre sammensetningen av nøtter, frø og frukt til din egen smak og innholdet i kjøkkenskapene. Jeg er ikke så fryktelig glad i tørket frukt (noe som er svært ironisk siden jeg er sammen med en brite, selve folkeferdet til forkjempelse for tørket frukt i enhver form), så brukte kun en liten neve tørkede aprikoser, og fylte på med linfrø, skivede mandler og usaltede pistasjnøtter. Velg favorittene dine, de kommer ikke til å smake verre i ruteform enn de gjør au naturel.

Og god tur! Enten du skal down under eller ut i skisporet.

Granolaruter
inspirert av oppskrift fra smittenkitchen.com


160 g havregryn
110 g sukker
40 g havremel (kjør 40 g havregryn i kjøkkenmaskin til du får mel)
½ ts salt
½ ts kanel
5 dl tørket frukt, nøtter og frø (min blanding besto av sesamfrø, tørkede aprikoser, skivede mandler, usaltede pistasjnøtter og linfrø)
75 g smør, smeltet
½ dl honning eller sirup + 2 ss
1 ss vann

Forvarm ovnen til 180 grader. Bruk en liten ildfast form, klipp til en strimmel bakepapir til å dekke bunnen og de to kortsidene, og smør de sidene som ikke er dekket med bakepapir. Bland de tørre ingrediensene i en bolle. Rør sammen de våte ingrediensene i en annen bolle, og ha dem oppi de tørre. Rør godt, til alt klumper seg og det ikke er noen «tørre» biter, og trykk så blandingen jevnt ut i den klargjorte formen. Du kan bruke baksiden av en øse til hjelp. 
La formen stå i ovnen i 30 til 40 minutter, til det har blitt god farge på toppen av havreblandingen. Avkjøl blandingen helt før du skjærer den i biter av ønsket størrelse.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Pass på å spise de opp før du kommer til kontrollen i Australia da ;-)
Etter å ha sett på grensekontrollprogrammer på TvNorge har jeg skjønt at de er relativt strenge på mat som tas med inn i landet :-P

God tur! :-)

Siri sa...

Nanette: Jeg har hørt rykter om det der! Skal nok passe på å få spist dem opp :)

Unknown sa...

These look delicious! Great recipe!

I just discovered your blog and browsed through some of your recipes, they all look scrumptious!

Even if I have to use the translator I really enjoy reading your posts :)

I'm a new follower!

Michela

Siri sa...

Michaela: Thanks for your lovely comment! I'm sorry you have to use the translator, I'm not sure my writing makes too much sense with it... But thanks for following, I really appreciate it!

Ingerid sa...

Takk for knallbra oppskrift. Jeg lagde dem igår med kokos, sesamfrø, hakkede fiken og store blå rosiner. Det ble så godt at jeg tror at de som skal ha dem med på hyttetur ikke får mer enn halvparten - resten må bli igjen i byen! Men jeg måtte bruke mer lys sirup enn det stod for å få massen til å henge sammen. Jeg tror jeg brukte over 1 dl. Er det kanskje litt avhengig av hva man har i? Kokos er jo veldig "tørt" og finkornet.
Ha det fint i Australia!

Siri sa...

Ingerid: Det kan godt hende at forskjeller i konsistensen på ingrediensene forandrer mengden våte ingredienser du trenger for å få alt til å henge i hop. Når det er sagt, trenger ikke blandingen å være spesielt "fuktig", den skal bare klumpe seg (som granola), og så presser du bare alt godt sammen i formen. Så bra at de ble en suksess uansett!