torsdag 28. februar 2013

Grønne wraps med hummus, spinat og avokado.


Det er rart med det, men å feriere kan innebære en ikke ubetydelig mengde stress. Du vil sikkert påstå at jeg ikke er spesielt god til å feriere, og dessuten veldig ubetenksom ovenfor alle de som ikke er på ferie akkurat nå, og det er en korrekt observasjon, men jeg blir alltid litt manisk når jeg har reist langt for å besøke et sted: Jeg. Må. Se. Alt.

Til nå har vi besøkt Brisbane, vært på vinsmaking i The Granite Belt, snorklet på Det store barriererevet og tittet rundt i lokale småbyer i nærheten av Hervey Bay, som Childers, Bundaberg og Gladstone. Jeg har holdt en pytonslange. Jeg har tatt de obligatoriske kengurubildene. Vi har sett en kjempeskilpadde komme opp av Stillehavet, dra seg langsomt (langsomt!) over sanden, grave en imponerende stor grop og legge titalls egg som liknet ping-pong-baller og som én dag vil bli titalls baby-skilpadder som mot alle odds skal ile nedover den samme stranda og komme seg ut på åpent hav levende. Vi har sett hvordan man fremstiller australsk rom. Jeg har fått brunfarge og myggstikk og sett minst én ukomfortabelt stor edderkopp. I de to resterende ukene av ferien skal vi få med oss Noosa, Fraser Island, Rainbow Beach, Sydney og Melbourne. Jeg har enda ikke sett koalabjørner eller emuer. Det er veldig mange gode kaffebarer i Melbourne. Blodtrykket øker litt bare ved tanken, mest fordi jeg gleder meg. Og litt fordi jeg må minne meg selv på å puste. Med magen.
Magen, ja! Dette er jo tross alt en matblogg! Løst relatert til feriestress er disse godbitene her, som umiddelbart senker skuldrene: Du er fem minutter unna en både sunn og grønn lunsj, såfremt du har noen tortillalefser til overs fra en tacokveld, litt hummus som lusker innerst i kjøleskapet, en trist rest feta og noen spinat- og persilleblader. Har du ikke spinat og persille, kan du forsøke deg med det du finner i kjøleskapet: Jeg tror ruccola ville være et ypperlig alternativ til spinat, og basilikum fantastisk i stedet for persille. Men nedenfor ser du altså hva Brendans australske kjøleskap inneholdt tirsdag formiddag, sånn omtrent klokka kvart på ett.
Tilfeldigvis er disse også super reisemat, pakket inn i aluminiumsfolie og stukket i veska. Det er neppe vanskelig å gjette hva som skjuler seg i denne turistens håndbagasje?
Wraps med hummus, spinat og avokado
nok til snacks for to eller lunsj for én

2 tortillalefser (jeg brukte fullkorn)
4 ss hummus (jeg brukte denne oppskriften)
2 never babyspinat
en ss flatbladet persille, finhakket
1 moden avokado, delt i to (fjern steinen)
40 g feta, smuldret
en halv sitron
nykvernet pepper

Varm tortillalefsene etter ønsket metode (jeg kjører dem på full effekt i mikroen i omtrent 30 sekunder). Gjør følgende med én og én lefse: Legg tortillaen på et flatt underlag (som en brødfjøl), og smør 2 ss hummus på den. Fordel en neve babyspinat og halvparten av den finhakkede persillen på tortillaen. Ta den ene halvdelen av avokadoen og skjær den i tynne skiver, og fordel skivene oppå spinaten og persillen. Strø halvparten av fetaen over det hele, skvis over litt sitronsaft og kvern litt pepper over til slutt. Rull sammen tortillaen, og gjenta metoden over med den gjenværende tortillalefsen.

6 kommentarer:

Sanna sa...

Lagde disse til kveldsmat i dag, ble kjempegodt og mettende! Brukte riccola og fersk koriander i stedet for persille og spinat. Granolarutene har det blitt flere omganger av, glimrende på lesesalen og på tur.

Siri sa...

Sanna: Sa bra at de ble en suksess! De er skikkelig mettende, det er noe av det beste ved dem. Granolarutene er populaere her ogsa, supre a stikke i veska.

Astrid sa...

Du får meg virkelig til å lengte tilbake til Australia. Har mange gode minner fra omtrent de samme stedene du nevner.

Og. Dette ser superdigg ut! Har akkurat oppdaget hummus - sent men godt.

Siri sa...

Astrid: Australia var fantastisk, litt systemsjokk å komme tilbake til -16 i Oslo! Hummus er en sånn type ting jeg kan glemme eksisterer, og så gjenoppdage til stor glede. Burde helt klart lage det oftere! Du bør prøve SK-oppskriften jeg lenker til i innlegget, virkelig supergod.

ninabakke sa...

Skikkelig lekre :)

Ha en fin påske

Siri sa...

ninabakke: Tusen takk, god påske til deg også!