lørdag 25. juli 2015

Stikkelsbærkake med smuldrelokk.


Dette er det beste, kanskje nest etter fool, du kan lage med stikkelsbær. De er som skapt for en kake med smuldrelokk, nettopp fordi de er såpass sure at de trenger et beskyttende lag mel, sukker og smør både over og under seg. Men da skinner de til gagns.

Den "nye" leiligheten min (det er vanskelig å fatte at jeg snart har vært boligeier og gjeldsslave et år allerede!) har en aldri så liten stikkelsbærbusk rett utenfor vinduet, og selv om bærene i akkurat denne kaken er fra kolonihagen, via fryseren, ser jeg fram til den lille bærhøsten som akkurat nå rødmer på spreng der ute. Planen er stikkelsbærsyltetøy - selv om jeg må medgi at jeg fortsatt har et glass igjen av 2014-årgangen (bringebær, riktig nok!) i kjøleskapet. Men plutselig finner jeg på å lage en bakewell tart, og vips så minker syltetøybeholdinger under smertegrensen. Og det går jo ikke an, i verdens rikeste land.

Men nok om syltetøy og rikdom (går det ikke uansett ut på ett?). Denne kaken er det beste jeg har bakt på en lang stund, og skal gjøre tjeneste som bursdagskake for en god venninne denne julikvelden. Og ja, hun er forberedt på at det mangler et stykke - bloggen er kilde til så mange slags unnskyldninger!

I skrivende stund sitter jeg og venter på det døgnet med regn som skulle komme kastende over Oslo i dag - har ennå ikke sett en dråpe. Koker te og tenker at jeg kunne vært i kolonihagen. Men så ble det jammen blogging i stedet, og det på dagen nesten to måneder siden forrige innlegg. Siden unnskyldninger om tilforlatelig blogging er SÅ 2009, så jeg får nøye meg med å si at det er godt å være tilbake i dette grensesnittet nok en gang. Med kake.




Stikkelsbærkake med smuldrelokk
inspirert av oppskrift i Nigel Slaters The Kitchen Diaries vol. II

300 g stikkelsbær
180 g smør, romtemperert
90 g sukker
90 g brun farin
2 egg
80 g mandelmel
150 g hvetemel
1 ts bakepulver
noen dråper vaniljeekstrakt
Til smulene:
80 g smør
110 g hvetemel
2 ss sukker

Forvarm ovnen til 180 grader og kle bunnen av en springform (22 cm) med bakepapir. Rens stikkelsbærene godt og sett til side. Ha begge sukkertypene og smøret i en mikserbolle, og la mikseren piske i ca. 8 til 10 minutter, til smørblandingen er luftig og lys brun. Visp eggene lett sammen før du har dem oppi smørblandingen mens mikseren går. Vend inn meltypene, bakepulver og vaniljeekstrakt. Ha røren i formen og glatt ut overflaten. Strø stikkelsbærene oppå.
Du lager smulene ved å smuldre smør og mel sammen før du tilsetter sukkeret. Deretter drypper du noen dråper vann oppi bollen og rister litt på den - deigen skal nå klumpe seg litt. Fordel smulene over stikkelsbærene og stek kaken i omtrent en time (min trengte en time og ti minutter). Test med en kakepinne, det skal ikke henge igjen deig på den når du trekker den ut av kaken. Avkjøl litt før du tar kaken ut av formen.

Ingen kommentarer: