tirsdag 30. mars 2010

Salat med røkt kolje, grønne bønner og posjert egg.

Denne salaten ble en uforutsett påskesalat.

I Storbritannia liker de nemlig å farge fisk. Litt som vi farger påskeegg.

De ser bare ikke halvparten så tiltalende ut. Røkt fisk farges altså gul (som regel). I mer snobbete supermarkeder, som Waitrose, selger de sjelden farget fisk, du kan nemlig oppdrive den "naturell" også, men mitt lokale supermarked er ikke så avansert.


Røkt kolje er populært her, og særlig i kombinasjon med et posjert egg. All den gulfargen passer jo til årstiden, så egentlig hadde vel et mer tiltalende navn på denne retten vært Påskesalat. Den har, i tillegg til gul fisk og en vakker, posjert eggeplomme, hjemmelagde krutonger, sprø bønner og en sennepsvinaigrette som skaper en meget tiltalende kontrast. Men det mest fascinerende er helt klart fisken. Jeg tror det er den første fiskesalaten jeg noensinne har spist.

Får du ikke tak i påskepyntet kolje, aner det meg at enhver røkt fisk, f.eks. røkelaks, kan passe bra. (Laks og eggerøre er jo en klassisk kombinasjon, så hvorfor ikke laks og posjert egg?)

Salat med røkt kolje, grønne bønner og posjert egg
fra 101 Meals for Two
1 ss grov sennep
5 ss olivenolje (jeg brukte en blanding av olivenolje og chiliolje)
1 ss hvitvinseddik + en dæsj
salt og pepper
1/2 loff, i biter
180 g grønne bønner
300 g røkt koljefilet, uten skinn og bein
2 egg
blandet salat (jeg brukte plukksalat, boken anbefaler frisé)

Lag en dressing av sennepen, 3 ss olivenolje, 1 ss hvitvinseddik, salt og pepper. Spre loffbitene utover en bakeplate, drypp på resten av olivenoljen (her brukte jeg chiliolje for litt ekstra smak) og stek under forvarmet grillelement i 8 til 10 minutter. (Hvis du ikke har ovn med grillelement, vedder jeg på at det fungerer like fint i stekeovnen ved 200 grader. Hold øye med krutongene slik at de ikke blir brent.) Kok bønnene i 3 minutter, til de er blitt litt sprø. Løft dem ut med en hullsleiv, og bland dem med litt av dressingen. Ha koljefileten(e) i vannet, og la dem trekke i 5 minutter. Løft fisken ut med hullsleiv, og del opp i biter. Ha en dæsj hvitvinseddik i kokevannet, knekk eggene og ha dem i kasserollen. Posjer dem i 3 minutter, løft ut med hullsleiva og la dem renne godt av. Sett sammen salaten: Legg salatbladene på tallerkner, fordel fisk, krutonger og bønner oppå. Topp med et egg på hver tallerken, og drypp over resten av dressingen.

Ingen kommentarer: