onsdag 24. mars 2010

Sesamkjeks.

Her kommer del 2 av den rasende spennende føljetongen om kjeks som passer til ost (og vin!). Jeg ble tatt på senga av den store mengden sesamfrø (1 dl er overraskende mange små frø), og måtte dermed utsette bakingen til jeg hadde fått supplert sesambeholdningen. Livet skal ikke være enkelt.


Men i kveld blir det altså ost, vin og hjemmebakt kjeks, gode venner og god stemning. Slett ikke verst på en regntung onsdag!
Se også del 1, Sprø rugkjeks med karve.
Sesamkjeks

fra Damms store bakebok
ca. 70 stykker

100 g smør eller margarin
2 dl vann
3 dl sammalt hvete, fin eller grov
1 ss honning
1/2 ts salt
1 dl sesamfrø
1 dl hvetekim (jeg brukte havrekli, det gikk helt fint)
1 dl hvetemel

Smelt fettet og ha i vannet. Bring til kokepunktet. Bland sammalt hvete, honning og salt i en bolle (det blir lettere å blande inn honningen hvis du har den oppi den varme smørblandingen), og ha i deigvæsken. La blandingen stå til den er blitt lunken. Bland inn sesamfrø, hvetekim/havrekli og hvetemel. Bland sammen til en fast deig, og la stå i kjøleskapet et par timer.

Sett ovnen på 225 grader. Kjevle deigen tynt ut. (Boken foreslår på bakeplaten, jeg har bare én bakeplate, så kjevlet ut på kjøkkenbenken og flyttet over på platen etterpå. For sikkerhets skyld kjevlet jeg dem ikke tynne, slik at jeg var sikker på at de ikke skulle bli ødelagt når jeg flyttet dem over. Dette gikk helt fint, og smaken er like god!) Trykk eller skjær ut kjeks (jeg brukte den riflete deigtrillen du ser på bildet ovenfor). Prikk godt med en gaffel. Stek kjeksen i 8 til 10 minutter. Avkjøles på rist, kan oppbevares i lufttett boks i 2 uker på tørt og kaldt sted.

2 kommentarer:

Camilla sa...

Begge kjekstypene høres veldig gode ut!
Du sprer dessuten masse vårstemning med de fine blomster-bildene:)

Siri sa...

Camilla: Vårstemning er viktig :) (Det er kjeks også, for den saks skyld!)