torsdag 17. mars 2011

Kardemommekake.

 
Det har seg sånn at jeg ble tjuefem år forrige lørdag.
Det ble feiret med pizza og spreke viner på Lofthus Samvirkelag, i selskap med gode venner og en skrekkslagen kjæreste (han har et ansiktsuttrykk vi kaller "the dear face", som kommer til sin fulle rett når han er ute i Oslo), før vi dro på Fru Hagen og jeg ble nostalgisk med tanke på alle de kveldene jeg sto og svettet i sprengkulda med kanskje litt falsk legg utenfor Trompeten. Men nok om det. Er femogtjue nå. Nostalgien er såvidt begynt.
Dette var for øvrig ikke bursdagskaken min, mamma lagde en super valnøtt-, sjokolade- og appelsinherlighet som forsvant i dragsuget av å være et kvart århundre og tilhørende viderverdigheter. Dette var en trøstekake, etter det som på klingende norsk kalles en epic fail av en ingefærkake (og litt fordi jeg følte meg gammel). Jeg var inspirert av Molly, som for litt siden bakte muffins med fersk ingefær i (med skallet på!), og bladde meg fram til det jeg trodde skulle bli en knakandes god formkake med den tiltalende roten revet i.
Jeg ønsker ikke å utbrodere noe særlig videre, og kan nøye meg med å si at jeg er glad det eksperimentet ble opp- og avgjort før jeg fylte år. Noe er det greit å kunne tilskrive ungdommelig lettsinn.
 Denne kaken, trøstekaken, er et helt annet beist. Den er såre enkel og såpass god at du kanskje ikke tør tro det når du står der og røren den sammen.  Da kan du tenke tilbake på tidligere kjøkkenmisser, som involverte pakkevis med egg, økologisk rørsukker og nydelig fersk ingefær, men som allikevel endte opp i søpla, og så kan du nyte hvor enkelt det kan være å bake kaker.
Nesten like enkelt som å fylle år og få spandert frokost og kaffe på United Bakeries. Og det er lett, det.

Kardemommekake
fra Den rutete kokeboken av Ingrid Espelid Hovig
1 liten formkake

4 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1/2 ts kardemomme (jeg brukte litt mer, det er tross alt en kardemommekake!)
1 1/2 dl sukker
2 ss smør eller margarin
2 dl melk
Pynt:
perlesukker og hakkede mandler
Bland de tørre ingrediensene til kaken i en bolle. Findel smøret eller margarinen i melblandingen med fingertuppene. Ha i melken og rør raskt sammen. Fyll røren i en smurt og strødd avlang form på ca. 1 1/2 l, eller i en springform med 24 cm i diameter. Dryss på perlesukker og hakkede mandler. Stek kaken på rist på nederste rille i ovnen ved 200 grader i ca. 30 minutter. La kaken ligge under et klede mens den avkjøles. Server den nystekt og lunken. Den holder seg også godt til neste dag.

2 kommentarer:

Charlotte sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Siri sa...

Charlotte: Så bra at den ble vellykket! Kardemomme, nellik og kanel høres ut som en super kombinasjon.