onsdag 18. mai 2011

Laks med salat og rømmepesto.

Syttende mai i Storbritannia er en stille affære. Det fraværende ekkoet av barnetoget, det manglende flagget i hånden, ingen stykker av mammas daimiskake på spisebordet ... Jeg har lett for å bli sentimental, og da lager jeg gjerne noe usentimentalt til middag for å ikke drukne fullstendig i hjemlengsel (og jeg har bare vært tilbake i Cambridge en uke!).

Samtidig er det jo viktig å gå foran med et godt norsk eksempel på nasjonaldagen, så jeg benyttet meg av det som for meg virker som Norges mest allstedsnærværende englandseksport: laks. Laksen du finner på super'n her er som regel ett av to: amerikansk (Alaska) eller norsk. Valget er med andre ord enkelt.

Til laksen denne gangen fant jeg en oppskrift på en saus som var fristende av to grunner: Den tar cirka ett minutt å lage (du rører den altså lett sammen mens fisken trekker), og den inneholder pesto, som jeg hadde et åpent glass med i kjøleskapet. Jeg er ingen stor tilhenger av den klassiske, norske agurksalaten, og gledet meg derfor stort over den tilhørende dressingoppskriften, som sannelig var basert på balsamicoeddik. Ikke den norskeste av ingredienser, men nasjonaldagen tåler da litt italiensk innflytelse. Jeg er tross alt i utlendighet i utgangspunktet.
Håper alle hadde en flott grunnlovsdag uansett hvor i verden de var!

Laks med salat og rømmepesto
inspirert av Norsk og unorsk av Anse Kjersem
4 til 6 porsjoner


1 kg laks i serveringsstykker
per liter kokevann:
2,5 ss salt
4 hvite pepperkorn
1 laurbærblad
1/2 sitron
1 gulrot, i skiver


3 dl rømme
pesto (Du kan lage din egen, eller jukse som meg og bruke ferdiglaget. Bruker du ferdiglaget, går det med ca. et halvt glass, avhengig av hvor kraftig pestosmak du vil ha)

Dressing:
2 ss balsamicoeddik
1 ss dijonsennep
1 knust hvitløksfedd
6 ss olivenolje

Salat (Jeg brukte en fin-fin blanding av ruccola og agurk, ta det du har tilgjengelig.)

Kok opp vann til laksen, ha i salt, pepperkorn, laurbærblad, sitron og gulrotskiver. La laksen trekke til den er pent rosa helt igjennom, og enkelt kan flakes. Dette tar ca. en 7 til 9 minutter. Mens fisken trekker blander du rømme og pesto til en jevn saus, og lager salatdressingen. Visp sammen balsamicoeddik, dijonsennep, hvitløk og olivenolje. Anrett ønsket salat på hver tallerken, drypp på dressing. Når laksen er ferdig, løfter du ut stykkene (la alt det andre i kasserollen være) og topper salaten med ett laksestykke på hver tallerken, og avslutter med litt rømmepesto (eventuelt kan du servere denne på siden). Her kan du velge om du vil servere poteter, ris eller brød til, men dette er en lett og fin vårrett servert som den er.

Ingen kommentarer: