torsdag 6. juni 2013

Asparges med hardkokt egg, reddiker og kapers.


Det ble vår til slutt, og det sikreste tegnet for meg er min årvisse kulinariske utskeielse: Lokal asparges, koste hva det koste vil. Jakten endte i år på Fromagerie på Majorstua, etter at de selv hadde kunngjort på Facebook at nå var det grønn glede fra Hvasser i butikken. Det er selvfølgelig litt flaut, men jeg hev meg altså over telefonen, reserverte (!) en bunt, og en buss, to baner og en svært hurtig spasertur etter jobb senere var jeg ute i forsommergatene med fangsten i en kledelig papirpose. Jeg tok den lange veien om St. Hans-haugen hjem, og så var det duket for et andektig øyeblikk på øvre Grünerløkka.
Disse bildene stammer ikke fra det andektige øyeblikket. Det var i grunnen ikke egnet for offentligheten, takket være et års aspargesavhold og påfølgende oppfyllelse av en lang vinters lengtende - men den første kvelden lagde jeg meg altså en tallerken med denne rørende enkle "retten", om man i det hele tatt kan kalle det det - jeg er heller tilbøyelig til å si det er grønn crack. Nok om det.
Jeg kan ikke la en aspargessesong gå forbi uten å prøve noen nye måter å tilberede dem på - når man selvpålagt begrenser seg til å spise asparges kun i norsk (i fjor var det britisk) sesong, blir det fort sånn at den sniker seg inn i alle middagene dine over en treukers periode, og da er det greit med litt variasjon over temaet grillet/stekt/kokt.
Denne oppskriften kommer fra et avisklipp som lå brettet sammen blant en haug andre oppskrifter sakset fra matmagasiner, gratisblekker, norske og britiske aviser og (kremt) et par blader fra frisørsalongen. Alle disse oppskriftene har etter hvert endt opp i en prikkete eske med lokk, og det var i denne prikkete esken et bilde av noen veldig fargeglade asparges som har figurert i et av The Times' helgemagasiner dukket opp, antagelig klippet ut i Cambridge under fjorårets aspargestid. Jeg var egentlig på jakt etter noe helt annet, men med asparges på hjernen er det lett å miste tråden - og ta opp en annen. Voilá. 


Med både norske asparges, norske reddiker og gressløk fra egen hage ble dette en vårfest uten like, og retten er en utmerket måte å servere asparges på litt mindre forutsigbart enn innrullet i spekeskinke eller under et dryss av pecorino, uten at disse tilberedningene på noen måte er å forakte. Det er en ypperlig miks av salt og krydret, sprøtt og fløyelsmykt (et perfekt hardkokt egg er en stor spiseopplevelse for denne jenta) og selvfølgelig den grønne hovedrolleinnehaveren selv. Et annet pluss her er at det verken er kjøtt eller ost involvert, så du kan invitere gode veggisvenner og laktoseintolerante (hei Hilde!) like gjerne som kjøttetende. Og så må du gjerne invitere meg. Jeg stiller med hvitvin.

Asparges med hardkokt egg, reddiker og kapers
4 porsjoner som forrett, 2 til 3 som hovedrett med brød til
inspirert av oppskrift i The Times' helgemagasin fra en gang i fjor vår

2 egg
2 reddiker
1 ts olivenolje
1 ss kapers
2 ss gressløk
1 liten rød chili (kan byttes ut med 1/2 ts tørkede chiliflak)
500 asparges (normalt to bunter), nederste del knukket av
3 ss olivenolje

Hardkok eggene på ønsket måte, jeg liker å ha dem i kaldt vann i en kjele, koke opp til eggene knatrer mot bunnen av kasserollen, ta kasserollen av varmen, legge på lokk og la eggene ligge i vannet i 8 minutter. Legg dem over i kaldt vann, og fortsett med resten av tilberedningen.
Kok opp en stor kjele med vann (som får plass til aspargesene).
Imens skjærer du reddik i tynne skiver, har dem i en liten bolle og heller over olivenolje. Vend skivene i oljen og sett til side.
Skyll laken av kapersene, hvis de er små lar du de være hele, hakk dem dersom det er litt størrelse på dem.
Hakk gressløken og skjær chilien i tynne skiver. Fjern frøene.
Skrell eggene og hakk dem grovt.
Når kjelen med vann har kokt opp, har du aspargesene oppi og lar dem koke til de så vidt er møre, omtrent 3 minutter. Hell av vannet, tilsett olivenoljen, salt og nykvernet pepper og bland godt. Legg aspargesene på fat, strø hakket egg, reddikskiver i olje, kapers, gressløk og chiliskiver over magene på dem og avslutt med et dryss gressløk. Server.

2 kommentarer:

ninabakke sa...

Så lekkert :)

God helg!

Siri sa...

ninabakke: Tusen takk, og god helg til deg også!