søndag 8. mars 2009

Back to barneskolen (men ikke helt).

Heimkunnskapstimene på barneskolen var alltid ukens høydepunkt. Ikke flaut sånn som gym, ikke kjedelig sånn som matte, og så fikk man spise boller midt i uken! Hvis man ser bort fra noen av de mer uinteressante delene av undervisningen (jeg husker spesielt godt en time som hadde tittlen "Gjærcellens liv og død"), var det stort sett alltid spennende og morsomt å stå på skolekjøkkenet på Ris og prøve å smelle sammen et eller annet velsmakende. Og av alle de tingene vi lagde i heimkunnskapen, er det en av oppskriftene som har fulgt meg siden, og som til stadig blir tatt i drift: Scones.

Heimkunnskapssconsene er sunne saker, oppskriften er full av sammalt hvete og ikke stort annet, og de er perfekte å røre sammen en søndagsmorgen fordi de krever minimalt med arbeid (de trenger faktisk enda mindre forarbeid enn frokostpannekakene!) og består av ting jeg alltid pleier å ha i skapene. De er på sitt beste rett ut av ovnen, med smeltende brunost på og med en kopp kruttsterk kaffe til.

Det var i midlertid ikke sconesene fra heimkunnskapen jeg lagde i dag. I dag hadde jeg bestemt meg for å prøve noe nytt, for å se om noen annen sconesoppskrift kan måle seg med den jeg lærte på barneskolen. Derfor var det ekstra viktig å fjerne seg så mye som mulig fra det heimkunnskapsproduktet står for: Sunnhet. Samtidig ville jeg ikke gi meg selv altfor dårlig samvittighet. Jeg presenterer:

Grove ostescones!


Ser du cheddaren tyte ut? Ser du hvor utrolig sprø den skorpen er? Dette er scones, 2.0. Dette er superscones!

Grove ostescones
8 scones

2 kopper sammalt hvete
2 ts bakepulver
1/4 ts salt (avhengig av hva slags ost du bruker, og hvor salt den er, er dette kanskje overflødig. Det var det for meg, jeg brukte en moden cheddar)
Litt nykvernet pepper
1 1/2 kopp revet cheddar (eller annen ost, men cheddar gir veldig god smak)
1/3 kopp smør/margarin
1/3 kopp melk
2 egg

Sett ovnen på 200 grader. Bland sammen mel, bakepulver, salt og pepper. Rør inn osten, og smuldre smøret i melblandingen, til deigen ser kornete ut. Ha melk og egg oppi, og bland til en jevn deig. Form to runde leiver av deigen, og del hver leiv i fire med en kniv. Stek i ca 15 minutter, til sconesene er blitt gyldne og har fått en sprø overflate.

1 kommentar:

haihi sa...

Hvem kan glemme heimkunnskapstimene på Ris?!
Jeg synes det er litt urovekkende at jeg husker også gjärcellens liv og död timen. På grunn av den timen får jeg alltid stress over at vannet er for kaldt/for varmt når det skal blandes med gjär...ja, faktisk, på grunn av Annes time om gjärens liv og död lever jeg i den tron at det er astrofysikk å finne den rette temperaturen for gjären. Hvis du har gode råd for å finne den optimale vannstemperaturen, tar jeg de gjerne imot!