torsdag 27. januar 2011

Cock-a-leekie.

Før du ler av overskriften, vil jeg be pent om at du leser litt om Burns Night.
Deretter kan du nyte litt velklingende skotsk poesi:


Fair fa' your honest, sonsie face,
Great chieftain o' the puddin-race!


Og så er det på tide å begynne å helle innpå whisky.
Etterpå kan du jo for moro skyld forsøke å sitere de ovenstående linjene på nytt. Whisky gjør underverker for elokvensen.
Eller ta deg litt suppe? Tradisjonelt skal Burns Night Supper inkludere haggis (som er inspirasjonen til verselinjene ovenfor), og bevares, du kan få min porsjon. Cock-a-leekie er Burns Night-mat for pyser, men det er helt greit.
Sviskene er viktige her, de runder av smaken, og selv om jeg hater svisker, tør jeg påstå at de bør tas med. Jeg plukker dem ut etterhvert som jeg spiser, men du kan selvfølgelig spise dem om du er en ihuga svisketilhenger. Som Brendan.
Og dersom du lurer på hvorfor en sviskehater valgte å lage en suppe med svisker i, har jeg bare én ting å si: 
Haud yer wheesht!


Cock-a-leekie
fra Seasonal Food av Susannah Blake
fire porsjoner


100 g byggryn
1,2 l kyllingkraft (jeg er ikke så fin på det, og brukte buljongterning)
1 laurbærblad
1 ts tørket timian
3 store purrer, skåret i skiver
400 g kokt kyllingkjøtt, skåret i biter eller strimler
100 g svisker, skåret i mindre biter
nykvernet pepper


Ha bygg, kraft, laurbærblad og timian i en stor kjele, kok opp, legg på lokk og la det småkoke i 25 minutter, til byggen er mør. Tilsett purre, kylling og svisker og la det putre videre i 10 minutter, til purren er myk. Krydre med nykvernet sort pepper, og server. Brød og smør er selvsagt tilbehør.

Ingen kommentarer: