onsdag 19. januar 2011

Paneer med spinat, erter og tomatsaus.

Jeg har skrevet om Brendans curry før. Oppskriften på den kommer visstnok fra en lærer han hadde på barneskolen, og såvidt jeg har forstått, er hans eneste endring en økning av antallet hvitløksfedd fra tre til cirka 30. Rundt regnet.
Når curry står på menyen, er det som regel han som står for tilberedningen, hvilket alltid betyr curry med kjøtt. Jeg har imidlertid prøvd å innføre flere vegetariske middager i løpet av uken, og når currybehovet meldte seg i går, våget jeg meg ut på nye indiske veier.

Paneer er for øvrig en indisk ost, får du ikke tak i den kan du erstatte med tofu. (Da blir middagen faktisk vegansk! Kan være greit å la være å fortelle eventuelle mannlige gjester om dette. De blir fort så skeptiske.)

Kvasi-relatert språkspørsmål med oppfordring om synsing, fordi jeg er nysgjerrig: Er "indisk gryte" synonymt med curry? Er det noen som ville kalt dette en "karri"? Og dersom du ikke har bodd i England, hva assosierer du ordet "curry" med (hvis noe)? 

Paneer med spinat, erter og tomatsaus
fra Holiday av Bill Granger
4 porsjoner

3 ss mild olje, f.eks. solsikkeolje
400 g paneer, skåret i små terninger
1 rødløk, finhakket
2 fedd hvitløk, most
2 ts revet fersk ingefær
1 1/2 ts spisskummenfrø
3 ts malt koriander
en klype kajennepepper
800 g hakkede tomater (2 bokser)
150 g erter (frosne funker fint)
100 g spinatblader (jeg brukte 50/50 frosne og friske)
saft fra en lime
brunt sukker
til servering:
basmatiris
gresk yogurt


Varm oljen i en stor stekepanne eller gryte over middels høy varme. Fres osten gyllenbrun, om nødvendig i flere omganger, og la den renne av på noen ark tørkerull. Hell av den overflødige oljen, til ca. én spiseskje er igjen. Reduser varmen til middels, ha i løken og fres den i fem til seks minutter, til den er myk. Ha i hvitløk, ingefær og krydderne, og fres under omrøring til en herlig duft sprer seg i kjøkkenet. Ha i tomatene sammen med 125 ml vann, og la det koke opp. Skru ned varmen og la sausen småkoke i 15 minutter. Tilsett ertene og kok videre i en tre-fire minutter (hvis du bruker frossen spinat, bør du også ha den oppi nå), ha så i osten og kok til ertene er gjennomkokte. Ta pannen av varmen og tilsett spinatbladene (dersom du bruker friske), og rør til de faller sammen. Smak til med limesaft og brunt sukker (jeg følte også behovet var der for å tilsette litt salt). Server med basmatiris og gresk yogurt. (Brendan etterlyste, som alltid når vi spiser noe som har en anelse indisk smak, mangochutney.)

Ingen kommentarer: