torsdag 1. oktober 2009

Kanelboller.

Det er oktober.
Du bør bake kanelboller.
Kanelboller
(ca. 35 boller)
1 pose tørrgjær (Jeg brukte to, for én britisk pose er på kun 7 g)
ca. 1,5 l hvetemel
1/2 ts salt
2 ts kardemomme
1 dl sukker
5 dl melk
175 g smør eller margarin
Fyll:
75 g smør eller margarin, romtemperatur
1 dl sukker
2 ts kanel

Bland tørrgjær, salt, kardemomme, sukker og mesteparten av melet i en stor bolle. Smelt fettet og ha i melken, og varm denne blandingen opp til en 40-50 grader. Bland det våte i det tørre, og arbeid deigen sammen til den slipper bollen (det kan godt hende du må ha oppi mer mel). Strø over litt mel, og la deigen heve under klede til dobbel størrelse. Dette tar ca. 40 minutter. Mens deigen hever, blander du ingrediensene til fyllet til en smørbar masse.
Elt den ferdighevede deigen i bollen et par minutter, og ta den så ut på melet bakebord og elt inn resten av melet. Del deigen i to, og kjevle hvert emne ut til et kvadrat på ca. 20 x 40 cm. Smør på fyll, og rull sammen fra langsiden. Skjær deigpølsen i 2 cm-tykke skiver, og sett skivene med snittflaten opp på en bakeplate. La deigemnene etterheve til dobbel størrelse, ca. 20-30 minutter. Pensle med egg eller melk, og stek ved 250 grader i ca. 10 minutter. Avkjøl under klede.
Hvis du har gassovn uten overvarme, tør jeg påstå steketiden utvides til det dobbelte. Det gjorde den hvertfall her i gården. Jeg savner elektrisk ovn!

2 kommentarer:

haihi sa...

I Finland så kaller vi våre kanelboller med navnet "örefik" :)(korvapuusti)
de formes på en litt annen måte enn de norske kanelbollene
http://www.readystudygo-project.net/FI/BAKERY/path2/page6.htm
men fyllen består også av kanel og sukker.

Jeg er verdens tregeste med min Master oppgave, får ingenting gjort, men håper å bli klar aller senest i januar/februar. Sökte på en jobb i Norge igår.. Keni var ikke särlig begeistret over saken, men jeg vet at jeg skulle angre om jeg ikke skulle ha sökt.
I'll keep you posted.
Hvordan går det på jobb? Föler du at du har utviklet deg som oversetter i löpet av ett år?

Stor klem fra
SuBi(SuBo skulle vel vär mer trendy i disse dager)

Siri sa...

Anna - Det går bra på jobb, lærer stadig nye ting jeg ikke visste om datamaskiner :/

Hva slags jobb har du søkt på i Norge? Og hva skriver du masteroppgave om?

Ørefik er et bra navn på kanelboller, refererer det til hva som skjer hvis man prøver å stjele en? :)