tirsdag 27. oktober 2009

Mel i mengder.

Først, en lenke til et fantastisk nettsted:

Design*Sponge >> in the kitchen

Jeg vil lage alt! Scones med Gruyère, kake med bjørnebær og fersken, biscotti med valnøtter og sjokolade, ja takk.

Brendan og jeg har faktisk kokkelert mye i det siste, på fredagskvelden hadde vi vennemiddag med coq au vin, i helgen prøvde jeg meg på and for første gang (bakt i ovnen med epler), og i kveld er planen grønnsaksuppe á la Ingrid Espelid med nybakt maisbrød til.

Med dagens middagsplaner i bakhodet dro jeg derfor på supermarkedet for å finne hovedingrediensen til brødet, som (ikke overraskende) er maismel. Jeg er akkurat den typen menneske som kunne finne på å kjøpe maisenna i stedet for maismel. (Forskjellen her er selvfølgelig at maisenna nesten bare er ren stivelse, laget på frøhviten i maiskjernen, mens maismel er mel produsert av tørkede maiskjerner, som det faktisk går an å bake med. Se for deg et brød bakt med stivelse i stedet for mel, og se for deg en kjøkkenkatastrofe.)

Maismel er veldig populært i Amerika, og maisbrød er, så vidt jeg forstår, standard tilbehør til bl.a. chili con carne der borte. Jeg vet ikke om Ingrid Espelid ser for seg maisbrød som det ultimate tilbehøret til klassisk grønnsaksuppe, men jeg vet at jeg er veldig klar for et brød som inneholder både parmesan og soltørkede tomater!

Enden på visa ble at jeg endte opp med 1,5 kilo maismel.

Så maisbrød skal det da bli!

Ingen kommentarer: