torsdag 26. november 2009

Pepperkaker.


Innimellom syns jeg at slankehysteri og fokus på sunt levesett ødelegger litt for mye for kjente og kjære tradisjoner, og den hyggen som følger med dem. Jeg kan ikke si jeg nødvendigvis er hundre prosent sikker på at den gleden over selvkontroll du får ut av å aldri spise mer enn 15 gram med karbohydrater om dagen (er det ikke det Atkins går ut på?), er større enn den gleden du får av å tilbringe en førjulskveld med en god venninne, rykende varme kopper med gløgg og en stekeovn full av pepperkaker som får hele huset til å lukte som om selve bygget gleder seg til jul.

Mamma og jeg har en lang og stolt tradisjon med julekakebaking, og selv om vi kanskje ikke produserer syv sorter lenger, er det noen klassikere det ikke blir jul uten. Pepperkaker er faktisk ikke en av disse, men det er et av de slagene det derfor passer fint å bake sammen med en venninne.

Denne oppskriften kommer fra en svensk kokebok, og siden jeg ikke har en fast pepperkakeoppskrift jeg finner fram igjen år etter år, kan jeg ikke si med sikkerhet at det er den ultimate framgangsmåten (det er vel like mange ultimate framgangsmåter som det er pepperkakebakere), men disse pepperkakene får fin farge og lukter jul. Og skremmer eventuelt bort Fedon Lindbergh for en kveld, dersom du føler han innimellom går deg litt i overkant på nervene.
Pepperkaker
fra Damms store bakebok
cirka 150 pepperkaker (men jeg liker dem litt tykke, så endte opp med rundt 80)

2 1/2 dl brun farin
3/4 dl lys sirup
3/4 dl vann
150 g smør eller margarin
1 ss malt ingefær
1 ss malt kanel
1 1/2 ts natron
6–7 dl hvetemel

Kok opp farin, sirup og vann i en liten kasserolle. Ha i smøret og la det smelte. Ta kasserollen av platen, og la blandingen avkjøles uten å røre i den. Bland den avkjølte sukkerblandingen med krydder og det meste av melet (bruk resten til utbakingen).
Sett deigen kaldt i minst tre timer, helst til neste dag.
Sett ovnen på 175 grader, og ha bakepapir på et par bakeplater. Arbeid inn resten av melet, og kjevle deigen ut i ønsket tykkelse (jeg liker litt lubne pepperkaker, men dette er en smakssak). Stikk ut kaker med ulike former. Stek kakene i 8–10 minutter, til de er blitt pent brune. La dem avkjøles på bakeplaten før du flytter dem over på rist. Kan oppbevares i lufttett boks i to måneder.

PS: Husk å ta ut deigen av kjøleskapet en stund før du skal bake ut! Jeg glemte å ta den ut i god tid, og hadde dermed en steinhard deig å jobbe med. Da må man bare ta seg en ekstra kopp gløgg så deigen får mykne litt før man setter i gang, så avhengig av om du har dårlig tid eller ikke, trenger det ikke å være et problem å glemme å ta den ut i forveien!
Husk å sjekke ofte under steking! Pent brunet blir brent på cirka to sekunder!

Ingen kommentarer: