torsdag 28. april 2011

Små chilipaier.

I morgen blir det bryllupsfest, og i den anledning har jeg vært på utkikk etter gode snacks til den billige sjampisen vi skal skåle for brudeparet med. Disse chilipaiene er akkurat passe store, akkurat passe sterke og akkurat passe usunne til å skli rett inn på en fest med britisk tema. (Har du noen gang vært på en tilstelning med stående buffet på de britiske øyer, vet du sikkert hva jeg sikter til. Sausage rolls? Pork pies? Breaded (les: frityrstekt) king prawns / mushrooms / Mars bars? Det er bare å fråtse!) Det blir neppe noe frityrsteking på Buckingham Palace i morgen, så i tråd med anledningens sofistikerte bakteppe brukte jeg en god ost (ekstra vellagret Jarlsberg i dette tilfellet, det er jo tross alt en norsk fest) og skikkelig smør. Skal det være, så skal det være, som vi sier her på berget.

Jeg har alltid likt å bruke mer penger på osten enn på sprudlevannet.


Små chilipaier
(18 til 20 små paier)
fra Store norske kokebok og appetittleksikon

Deig:
3 dl hvetemel
125 g smør
1 ts timian (jeg brukte tørket)
2 til 3 ss vann
Fyll:
1 purre
1 rød chili
2 ss olje
3 egg
3 dl melk
1 ts salt
3 dl revet ost

Skjær kaldt smør i mindre biter og hakk det sammen med mel og timian, gjerne i en food processor (jeg gjorde det for hånd, og kan rapportere at det går helt greit). Tilsett vannet og arbeid raskt sammen til en deig. Pakk deigen i plastfolie og la den hvile i ca. 30 minutter i kjøleskapet. Rens og skyll purren. Skyll chilien og fjern frøene. Skjær purre og chili i tynne strimler. Fres purre og chili i oljen i en stekepanne i et par minutter. Avkjøl. Visp sammen egg, melk og salt. Trykk deigen ut i porsjonsformer (jeg brukte sandkakeformer, perfekt størrelse for fingermat) og sett dem på plate. Fordel chilifreset, eggeblandingen og osten i formene. Stek dem på nederste rille i ovnen ved 225 grader i ca. 20 minutter.

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Hei. Eg e' ein ivrig matblogg lesar, kanskje litt for ivirig til tider, for vist eg finn ein som eg syns er bra so kan eg ende opp foran dataen i fleire timar. Det her skjedde idag når eg tilfeldigvis kom over din blogg. Skulle berre nett sjekke den ut, men endte opp med å lese alle innlegga du har lagt ut. Fantastisk flotte bilder, og kjempe interessante innlegg! :D

Siri sa...

Elisabeth: Tusen takk for kjempetrivelig kommentar, og så artig at du har lest deg gjennom bloggen – håper du fant noe du kunne tenke deg å lage!