mandag 31. oktober 2011

Ostesmørbrød.

Det er mulig det har sammenheng med at min kjære mor er i ferd med å flytte ut av barndomshjemmet mitt, men i det siste har jeg altså plutselig blitt svært så nostalgisk. Ser på bilder fra universitetet, prøver klær jeg har hatt liggende i skapet i altfor mange år (jammen passer de fleste fortsatt, til min store overraskelse, med tanke på all denne livsfarlige matbloggingen), lytter til musikk jeg ikke har hørt siden diskoteket på ungdomsskolen.

Selvfølgelig sniker denne nostalgien seg også inn på kjøkkenet, sist lørdag morgen. Brendan hadde tidligvakt, jeg hadde kjøpt The Times og satt på kaffen, og fikk plutselig veldig, veldig lyst på ostesmørbrød.
Mamma lagde ofte ostesmørbrød da jeg var liten, jeg husker særlig en variant med hakket løk, ketsjup og tørket oregano på toppen. Det er få ting som krever så lite arbeid og som ender opp med å dufte så godt mens de er i stekeovnen; dette er bare én av ostesmørbrødets mange kvaliteter. En annen er den svært tilfredsstillende følelsen du får av å spise det, vel vitende om at det kun er en brødskive med dette og hint slengt oppå.
Nå begynner det å bli noen år siden mamma lagde ostesmørbrød til meg, så jeg fant ut at her var det best å prøve å oppfinne, om ikke kruttet, så i hvert fall ostesmørbrødet på nytt. Men den tørkede oreganoen, den må med. Det er jo den som nesten gjør dette til en litt syndig frokostpizza. Her er det imidlertid ikke noe sterkere enn et glass iskald melk eller en kopp kruttsterk kaffe som hører til. Med mindre du mekker det til nattmat. Hvilket også er en utmerket idé.

Ostesmørbrød
inspirert av mamma og boken Rundt bordet av Ann Kristin Wang, Nina Dreyer Hensley og Jim Hensley
én svært sjenerøs porsjon

to tykke skiver godt brød
2 tomater, hakket
olivenolje
ca. 2 ss pesto, avhengig av hvor pesto-glad du er
hvitost (jeg brukte cheddar), i skiver, antallet bestemmer du selv
2 skiver skikkelig god skinke
pepper
tørket oregano

Sett ovnen på 200 grader slik at den får varmet seg litt mens du monterer ostesmørbrødene. Ha de hakkede tomatene i en liten bolle, og bland med litt olivenolje (jeg brukte omtrent en teskje olje). Smør pesto på brødskivene, legg på skinke og så ost på hver skive. Fordel hakket tomat på toppen, kvern godt med pepper over og strø over tørket oregano. Plasser brødskivene på en bakeplate dekket med bakepapir, og la dem stå i ovnen til det begynner å dufte svært innbydende, og osten har begynt å boble. Hugg innpå.

2 kommentarer:

Astrid sa...

Jeg mildt sagt elsker ostesmørbrød!

Siri sa...

Astrid: Det er mildt sagt tingen!