onsdag 5. februar 2014

Havrekjeks med rosiner.

Her følger et typisk eksempel på hvordan denne matbloggen styres helt og holdent av to prinsipper: innfallsmetoden og nulltoleranse. Innfallsmetoden henspeiler på innleggsfrekvensen, nulltoleransen viser til hvilke oppskrifter som ender opp her: kun de som resulterte i noe som var så godt at det ville være teit å ikke spre gospelet. De få gangene jeg planlegger innlegg lenge i forveien, og det viser seg at resultatet ikke ble som jeg hadde tenkt, og maten ikke verdt å skrive verken hjem eller på blogg om, så gjør jeg heller ikke det. Nulltoleranse for mindre god mat = færre innlegg. Det er en sammenheng her, men ikke be meg uttrykke den matematisk.
 Uansett, for første gang i denne bloggens historie hadde jeg altså planlagt et valentinsinnlegg. Jeg vet, jeg vet, propaganda og salgstriks fra ende til annen, men faktum er at Brendan kommer hjem fra et og et halvt år i Australia om under én måned, han flytter til Norge, lærer seg norsk, godtar (håper man!) å kjøpe vin på "the wine monopoly" ... jeg synes det kunne være verdt en romantisk kjeks eller to. Så jeg fant fram den hjerteformede pepperkakeformen.
Men som det tydelig går fram av bildene her, passerte ikke de hjertelige vaniljekjeksene med en hel vaniljebønne (sukk!) nulltoleransetesten, og dermed blir det ingen søtladen kjærleiksfeiring på bloggen i forkant av den 14. februar (jeg stikker på lønningspils i stedet!).
Det Brendan derimot får, når han kommer til Oslo i begynnelsen av mars, er helt fantastisk gode havrekjeks, som inneholder mindre romantikk, men desto mer av alt jeg vet han liker med en god kjeks: sprø kanter, søte og bløte rosiner, tyggemotstand fra havregryn og en akkurat passe seig konsistens i midten. De sukkersøte hjertene hadde ingenting å stille opp mot en røslig gjeng havrekjeks, og det er jeg veldig glad for.
 Den fineste kjærligheten er tross alt sjelden hjerteformet, men gjerne noe hakket mer uelegant man må bryne seg litt på.* God valentinsdag!
* Dette referer kun til tyggemotstanden - selve oppskriften kunne ikke vært enklere. Se under.

Havrekjeks med rosiner
Jeg oppgir alltid hvor jeg finner oppskrifter fra dersom jeg ikke har tatt dem fra eget hode, men i dette tilfellet vil jeg gjerne gjøre et unntak: den opprinnelige oppskriften var særdeles dårlig (2 1/2 dl natron-dårlig), og krevde en hel del endringer, så  nedenfor gjør jeg mitt beste for å gi deg en havrekjeksoppskrift du kan stole på.

250 g smør, romtemperert
2,5 dl sukker
3,5 dl hvetemel
3,5 dl havregryn
1,5 dl rosiner
1,5 ts natron

Rør alle ingrediensene sammen og sett deigen kaldt i minst 1 time, men lenger går også bra. Forvarm ovnen til 175 grader, og gjør klar to bakeplater med bakepapir. Ta deigbiter på størrelse med en valnøtt og trill til kuler. Plasser kulene med god plass mellom hver på bakeplatene (kjeksene flyter en del utover, se de to bildene over), og trykk kulene litt flate med en gaffel. Stek ett og ett brett med kjeks i omtrent 13 minutter, til de er blitt gyldne i kantene. De er myke når de kommer ut av ovnen, så la dem avkjøles litt på platen før du flytter dem over på rist for å avkjøle dem helt.

6 kommentarer:

Ingerid sa...

Mmmm, denne bør bli bra, også hos meg. Jeg baker med melkefri margarin, og opplever ofte tørrere bakst enn med smør (margarinen er litt hardere og vanskeligere å f.eks røre myk, eller blande generelt). Hva kan jeg bruke hvis deigen blir smuldrete? Vann? Eller tror du jeg bør smelte den sånn halvveis?

Det må være helt fantastisk fint å få Brendan hit til Norge! Så hyggelig å høre!

Siri sa...

Ingerid: Takk for hyggelig kommentar! Angående melkefri margarin, så har jeg aldri prøvd å bake med det, og er dermed ikke den beste til å svare på spørsmålet ditt - men den mykner altså ikke ved romtemperatur? Tror ikke du skal tilsette vann, da er jeg redd for at deigen kan bli vanskelig å jobbe med ... Dersom det kun er blandingen som er problemet, kan du kanskje bruke mikser og heller la den gå litt ekstra lenge? her står det litt om baking med melkefritt fett (se under Baking Cookies Without Butter) - kan det være til noe hjelp? Beklager at jeg ikke kan svare deg mer utfyllende, jeg vet rett og slett ikke nok om baking med melkefri margarin! Fortell hvordan det gikk dersom du prøver deg på disse med melkefri margarin, det hadde vært interessant å høre!

Ingerid sa...

Hei igjen,
Det gikk helt fint med melkefritt margarin beregnet på brødskiver (altså ikke store pakker til baking, men vanlig beger med myk spesialmargarin). Det var selvfølgelig det som var clouet! Jeg kan ikke skjønne at jeg ikke har tenkt på det før. Det er jo bakemargarinen som er ekstra hard fordi den er melkefri, men det gjelder ikke smøremargarinen! Det kan være at de fløt ekstra utover (ble nesten som flarn), men de ble gode, var lette å lage, og den melkefrie gutten hjemme spiste 6 til kvelds da de kom ut av ovnen. Takk for god oppskrift!

Siri sa...

Ingerid: Så gøy å høre! Supert med tips om melkefri baking også, det er sånt jeg ikke tenker over ellers, men som selvfølgelig er en problemstilling for mange - veldig interessant å lære om!

Anonym sa...

Dette var akkurat det jeg så etter!! En enkel og skuddsikker oppskrift som smaker kjempegodt! De ble oppslukt på null komma niks, fikk til og med spørsmål om jeg kunne lage fler mot betaling😀

Siri sa...

Anonym: Tilbud om betaling er alltid et sikkert tegn på kjøkkensuksess! Tusen takk for hyggelig kommentar!