torsdag 3. desember 2009

The Forsyte Saga

Det passer liksom veldig godt å lese denne boka akkurat nå. Vinden hyler ute, regnet pisker mot vindusruten og de fleste kveldene etter jobb sitter jeg bare i sofaen med noe varmt å drikke, mens jeg fordyper meg i alle intrigene Forsyte-familien kommer borti. Utgaven jeg har (Penguin), inneholder de tre første bøkene i John Galworthys romanserie om familien Forsyte, som er rike, men ikke spesielt lykkelige, og som lever i et London som tilsynelatende kun består av elegante adresser som Montpellier Square, Bayswater Road og Londres Square. Under overflaten lurer, ikke overraskende, litt av hvert, og så langt (jeg er halvveis i første bind nå, midt i In Chancery, nummer to av de tre romanene bindet består av) har det blitt begått både utroskap og selvmord, vært fire begravelser og en rettssak.

The Forsyte Saga er perfekt høstlesning, fordi det er nøyaktig en slik bok man står helt fritt til å drømme seg bort i. Språket er godt, så det ødelegger ikke for bortdrømmingen, og når man tror at nå kommer det sikkert snart en fryktelig klisjé, slår den tørre, engelske humoren til, og noen velger å forlate rommet eller fordype seg i The Times.

Leses aller best akkompagnert av pledd, en kopp varm drikke og ruskevær ute.

Ingen kommentarer: