torsdag 10. desember 2009

En slags eplekompott.


Mamma er veldig glad i syltetøy. Hun spiser ofte brødskive med syltetøy på til frokost, men hennes syltetøyglede har i grunnen aldri smittet over på meg. Opp gjennom barndommen gikk det mest i leverpostei, salami og brunost, mens syltetøyet var noe mamma trygt kunne ha for seg selv.


Teorien min er at jeg ikke liker søte ting til frokost. Jeg liker f.eks. heller ikke sirup på pannekakene mine (som amerikanerne) eller sjokoladestrø på loff (nederlendere er rare greier), og selv om jeg lager pannekaker til frokost i helgene, er oppskriften jeg bruker, nesten fri for søtningsstoffer.

Så derfor! er jeg veldig fornøyd, for jeg har funnet en ganske usøt (men høyst velsmakende) hybrid, som passer veldig godt som pålegg på pannekaker, eller bare for seg selv hvis man har lyst på noe godt, særlig nå om vinteren. Varm opp i mikroen etter behov.

Eplekompott
1 ss smør
3 epler, skrellet og uten kjernehus, skåret i tynne skiver
1/2 ts kanel (jeg brukte nok nærmere en hel teskje, for kanel er min venn)
1 ss brunt sukker


Smelt smøret i en tykkbunnet kasserolle på middels svak varme, og ha oppi epleskivene. Strø over kanel og sukker, og bland godt slik at det fordeles jevnt over eplene. La blandingen putre på svak varme i ca. 20 minutter, til eplene er blitt myke. Rør av og til. Smaker utmerket på nystekte pannekaker, men jeg mistenker at den er like god på vafler, boller og ikke minst granola.

5 kommentarer:

haihi sa...

I matpakken din (på Ris)hadde du alltid to brödskiver med salami..good times:)

Siri sa...

Jeg vet! Det var helt utrolig at jeg aldri ble lei!

haihi sa...

Jeg husker at jeg spurte deg om det og du svarte at "det er så godt":)
Enjoy Oslo og juleferie!

Anonym sa...

Dette er en av de beste bloggene jeg har besøkt. Godt språk, morsomt, lærerikt, flotte bilder og fine oppskrifter. Kan det bli bedre? Den er herved "bokmerket", tusen takk!
Kristin, Trøndelag.

Siri sa...

Tusen takk for kjempekoselig kommentar, Kristin! :)