mandag 15. februar 2010

Fastelavnsboller.


Boller smaker enda bedre når de går til inntekt for en god sak.



Det skader selvfølgelig heller ikke med store dotter pisket krem og syltetøy etter eget valg.

Fastelavnsboller
ca. 15 store boller (jeg lagde små, og fikk nærmere 25)
fra Damms store bakebok

100 g smør
3 dl melk
50 g gjær (altså 1 pose tørrgjær)
1 dl sukker
1/2 ts salt
1 ts hornsalt (jeg droppet dette, siden jeg ikke hadde)
ca. 1 liter hvetemel

Til pynt:
kremfløte
syltetøy
melis

Smelt smøret og bland med melken. Varm opp til kroppstemperatur (37 grader). Ha mel, gjær, sukker, salt og hornsalt i en stor bakebolle. Hell i melkeblandingen, og arbeid sammen til en smidig deig. La deigen heve under klede i 30 minutter.
Ta deigen ut på et melet bakebord, og trill boller i ønsket størrelse (de skal jo fylles, så etter min mening trenger de ikke å være så heidundranes store). Plasser bollene på bakeplater, dekk med klede og la dem etterheve i 30 til 40 minutter til dobbel størrelse. (Jeg hevet mine for kort, og dermed sprakk flere ved steking, som du kan se på bildene ovenfor. Vær tålmodig.) Forvarm ovnen til 250 grader, og stek bollene i 8 til 10 minutter. Avkjøles på rist. Pisk kremfløten, finn fram syltetøyskjeen, del bollene i to, fyll av hjertens lyst og avslutt med et dryss melis på toppen. Så er det bare å sette i gang med fasten, hvis man driver med sånt.

Her i England er det svært populært, men man tilpasser gjerne fasten til slankeforsettene som har gått skeis etter nyttår, og avstår dermed fra sjokolade, karbohydrater, alkohol e.l. fram til påske.

I teorien, da.

Ingen kommentarer: