onsdag 16. februar 2011

Biscotti med hasselnøtter og rosiner.

Noen dager kan man ikke gjøre stort annet enn å bli hjemme, skru opp termostaten, ha vannkokeren på tilkallingsvakt og bake noe godt. Søndag var akkurat en sånn dag.
Det er rart med Cambridge. Få steder kan bli så gjennomført ufyselige som her, når vinden tar seg opp, men på mystisk vis ikke klarer å blåse bort regnskyene, og det i tillegg kun er noen få plussgrader, en temperatur som egentlig ville tilsi snø. Men snø har vi ikke sett. Her snakker vi isregn.
Det er da du finner fram litt god lektyre (jeg leser for øyeblikket The Help av Kathryn Stockett) og en god kokebok. De siste ukene har jeg laget mye fra Sarah Ravens Garden Cookbook, hun har delt inn boken etter både årstid og grønnsak/frukt (og nøtt), noe som funker veldig bra når kjøleskapet er fullt av savoykål og alt jeg egentlig, i all hemmelighet, har lyst på, er en solmoden tomat. Konfrontert med et helt kapittel om kål, må man liksom ta utfordringen, prøve allikevel. Kålhue som man er.

Kapittelet med nøtter har mange klistrelapper ved oppskrifter jeg har lyst til å prøve (flere enn kålkapittelet kan man trygt si!). Disse biscottiene har jeg planlagt å lage i lange tider, men så er det å ha 80 gram hasselnøtter og 40 gram pinjekjerner og 40 gram rosiner i huset på samme tid ... Det er overraskende vanskelig.

Men nå kan jeg altså si: Har du en søndag, noen gram nøtter og tålmodigheten til å ta et brett småkaker inn og ut av ovnen tre ganger før du kan knaske, er dette et utmerket slag å bake. Etterpå kan du dytte savoykålen enda litt lengre bak i grønnsaksskuffen.

Biscotti med hasselnøtter og rosiner
fra Sarah Raven's Garden Cookbook
ca. 24 biscotti

200 g hvetemel
salt
1/2 ts natron
1 ts kremortartari/vinstein
200 g demerarasukker
2 egg, pluss en ekstra eggehvite, lett vispet
80 g hasselnøtter
40 g pinjekjerner
40 g rosiner

Forvarm ovnen til 180 grader. Ha hasselnøttene på en bakeplate kledd med bakepapir, og rist dem i ca. 5 minutter. Ta dem ut av ovnen og over på et rent kjøkkenhåndkle, og bruk deretter håndkleet til å gni av skallet på nøttene. Sett nøttene til side. Sikt hvetemel, bakepulver, kremortartari/vinstein og en klype salt i en bolle, og rør deretter inn sukkeret og de sammenvispede eggene. Vend inn ristede hasselnøtter, pinjekjerner og rosiner. Deigen er ganske fuktig, så ta mel på hendene og form tre eller fire ruller (mine ble mer som, øh, leiver) ca. 18 cm lange og 5 cm brede, rett på bakepapiret på bakeplaten. (Jeg lagde de bare like lange som bakeplaten min, og brukte aluminiumsfolie til å lage en kant mellom dem, slik at de ikke skulle ese inn i hverandre (jeg har små bakeplater og en enda mindre ovn. Omtrent.).) Stek dem i 25 minutter, til de kjennes faste når du tar på dem. La biscottiene avkjøles i 10 til 15 minutter, og senk ovnstemperaturen til 140 grader. Skjær rullene i ca. 2 cm tykke skiver, og stek dem videre i 10 minutter til. Ta dem så ut og snu dem, før du setter dem tilbake i ovnen i 10 minutter til, eller til de er gylne (mine trengte litt lenger). Biscotti holder seg bra i lufttett boks.

2 kommentarer:

Martina sa...

Tusen takk for at du deler så gode oppskrifter! Prøvde denne her om dagen, dvs. ble inspirert, siden butikkene var stengt og jeg ikke hadde alt.

Men nå kan jeg altså informere om at det funker å bytte ut cream of tartar med bakepulver (en drøy teskje brukte jeg) og bruke 120 gram ristete (veldig viktig) hakkete mandler i stedet for pinjekjerner/nøtter/rosiner.
Når det er sagt skal jeg ved neste anledning følge oppskriften til punkt og prikke, pinjekjerner er jo usannsynlig godt!

Siri sa...

Variasjon er tingen! Smart å bytte ut vinstein med bakepulver (det er jo ikke så lett å få tak i), og kan tenke meg mandler ble kjempegodt (det er vel det som er den originale biscottinøtten tror jeg?). Takk for tilbakemelding!