mandag 16. juli 2012

Grillet squash med feta og myntedressing.

Det er ikke til å stikke under en stol at sommeren 2012 er i ferd med å regne bort. Brendan og jeg har grillet én gang i år - det var i mars. Nå er man pent nødt til å ta saken i egne hender.
Grillpanna mi har fått kjørt seg i år: I tillegg til vafler har jeg grillet biffer, auberginer og halloumi over åpen flamme, i ly av regnet, på mitt eget kjøkken. Grillen står i hagen og furter (og ruster, antar jeg). Det er fint med grillpanne, altså, men en hel sommer full av grillmat kan den ikke erstatte.
Dette er imidlertid til syvende og sist et optimistisk innlegg, for jeg satser av hele mitt hjerte på å få lagt disse squashskivene på grillen i det minste én gang før høsten kommer eller vi skylles bort av flom, hvilket også begynner å virke som en realistisk bekymring.

På tross av været, er dette en skikkelig sommerrett. Myntedressingen er full av sitron, både i form av skall og saft, og nyplukket squash fra lørdagsmarkedet får selskap av selve sommerosten, feta, pluss noen valnøtter for moro (og sprøhetens) skyld - jeg hadde noen til overs. Jeg serverte squashskivene til lunsj sammen med et par myke og varme flatbrød, som for øvrig egner seg ypperlig til å få tak i hver dråpe av dressingen med. Jeg brukte denne oppskriften, men i framtiden tror jeg at jeg holder meg til den flatbrødoppskriften jeg normalt bruker (som jeg skal forsøke å få delt på bloggen snøggast råd). Hint: Den inneholder spisskummenfrø.

Du trenger altså ikke solskinn for å skape sommer rundt middagsbordet - men kjære værguder, det hadde vært på sin plass med noen solstråler snart.

Grillet squash med feta og myntedressing
4 porsjoner som tilbehør, 2 porsjoner som lunsj med brød til
inspirert av oppskrift i Seasonal Food av Susannah Blake

2 ss hakkede mynteblader
3 ss extra virgin olivenolje
saft og skall av 1/2 sitron
en klype sukker
salt og nykvernet pepper
4 squash
120 g fetaost
en god neve valnøtter, tørristede

Lag dressingen ved å blande mynteblader, olje, sitronsaft og en klype sukker, og smak til med litt salt og godt med nykvernet pepper. Sett til side. Varm opp grillpanna på sterk varme, og mens den blir varm skjærer du squashen i ganske tynne skiver på skrått. Pensle hver skive med litt olje, og stek squashskivene i omganger. De trenger omtrent to minutter per side for å bli møre og pent grillstripete. Etter hvert som skivene blir ferdig, bruker du en stekepinsett til å legge dem over på et serveringsfat, gjerne i et pent mønster. Når alle skivene er ferdigstekte og havnet på fatet, strør du over feta og valnøtter og drypper på dressingen. Server, gjerne med brød. Jeg innbiller meg at denne retten også er god romtemperert, men den varte ikke lenge nok her i huset til å få eksperimentert så langt.



Ingen kommentarer: