søndag 19. januar 2014

Granateplemuffins med kruskakli.

Før jul kjøpte jeg to digre granatepler fra den lokale grønnsaksbutikken, med store ambisjoner: Miljøvennlig! Resirkulerbar! Julepynt! Mens jeg trasket hjem med de to durabelige fruktene i bomullsnettet mitt fra Daunt Books, glødet det litt av god samvittighet midt i all den globale oppvarmingen. Så kom januar, og endelig snøen.

Granateplene hadde ligget tre uker til pynt på et gullfat av plast da det slo meg at de kanskje fortsatt kunne brukes til matlagning. De var blitt tørrere i skallet, men luktet ikke bekymringsverdig og var fremdeles faste i fisken. Som jeg pleier, begynte jeg å slå opp på den aktuelle ingrediensen, i dette tilfellet altså granateple, i registrene i kokebokhyllen min, og ble umiddelbart fascinert av tanken på granateplemuffins, en oppskrift jeg fant i den vakre boken Frokost av Camilla Jensen.
Som sagt, så gjort, og siden jeg fikk noen psykedeliske muffinsformer med mariusmønster av gudbarnet mitt til jul, og det var skiføre og vel så det utenfor døren, ble granateplemuffinsrøren fylt i blå-, rød- og hvitstripede papirformer og satt i ovnen. Be ye not so stupid. 

Denne røren er ikke skapt for papirformer. Den er tung av granateplefrø, granateplesaft og kruskakli, og en skarve muffinsform har ingenting å stille opp mot når alt dette vel havner i ovnen. Moralen er: Bruk muffinsbrett, eller minst doble papirformer. Mariusmønsteret er valgfritt, men trivelig.

Et stekebrett fylt med rømt muffinsrøre og kun to gangbare muffins er ikke like stas.

Granateplemuffins med kruskakli
inspirert av oppskrift i Frokost av Camilla Jensen
nok røre til omtrent 20 små muffins

100 g smør
2 granatepler
3 egg
1 dl rørsukker
2 dl melk
5 dl siktet speltmel
2 ss kruskakli
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker

Forvarm ovnen til 200 grader, og gjør klar et muffinsbrett eller doble papirformer på en bakeplate dekt med bakepapir. Smelt smøret og avkjøl. Mens smøret avkjøles, deler du granateplene i to og klemmer ut saft og frø i en bolle. Sil av 1 dl saft til bruk i muffinsrøren, resten av saften kan du f.eks. drikke. Gå gjennom frøene og fjerne eventuelle biter av den bitre, hvite membranen fra granateplene. Sett frøene til side.

Visp egg og sukker lyst og luftig, en stor bolle, og tilsett den 1 dl granateplesaft, det smeltede smøret og melken. I en separat bolle blander du resten av ingrediensene og vender disse kjapt inn i det våte. Rør til slutt inn granateplefrøene. Fordel røren i formene, de skal være omtrent tre fjerdedels fulle. Stek muffinsene i omtrent 15 minutter, til de er gyldne på toppen og en bakepinne (eller tørket spagettistrå, som jeg hadde for hånden) kommer ut så godt som tørr når du stikker midt i en av muffinsene (de skal være en anelse fuktige i midten).

Ingen kommentarer: