søndag 4. januar 2015

Krydret gresskarsuppe med sprøtt bacon.


Hvis man først er nødt til å starte året med en suppe, synes jeg det er på sin plass å gjøre den så fargerik og luksuriøs som mulig. Det er tross alt ikke starten på et nytt år hver dag, så hvorfor ikke feire med noe godt som tilfeldigvis også gir en skikkelig dose grønnsaker og litt gledesspredende bacon?


Det er en grunn til at det ikke figurerer et bilde av selve gresskaret her: Da det ble kjøpt, i november (!), var det et rørende vakkert hokkaido-eksemplar fra Rosnes, majestetisk på sitt vis. Jeg lagde en curry med en snei av det, og så var det plutselig desember og ikke tid til noe videre gresskareksperimentering grunnet småkaker, ribbefett og julebord på en snor. Så kom januar.

Gresskaret hang med (det går an å skjære bort de mer - kremt - alderstegne overflatene), og det gjorde såvidt jeg også. Så da foreslo jeg for gresskaret å koke suppe på det, og resten er oransjerød historie.

Har du også et gresskar som vansmekter i kjøleskapet? Jeg kan nesten ikke tenke meg en bedre måte å både få brukt det opp på og samtidig få en gyllen start på kjøkkenåret. Hei 2015!

PS: Dette er ikke første gang året startes med suppe her på bloggen - ta en kikk på januarsuppene fra 2013 (kremet grønnsakssuppe og kålsuppe) og 2011 (cock-a-leekie).

Krydret gresskarsuppe med sprøtt bacon
inspirert av oppskrift fra The Kitchen Diaries II av Nigel Slater

50 g smør
1 løk
2 hvitløksfedd
900 g til 1 kg gresskar med skall, frø og hele pakka
1 ss korianderfrø
2 ts spisskummenfrø
1 l kyllingkraft (jeg lagde min på buljongterninger)
4 skiver bacon
1 dl creme fraiche eller fløte

Hakk løk og skjær hvitløken i skiver. Smelt smøret i en gryte, tilsett løk og hvitløk og fres til løken er blitt myk. Skrell gresskaret, fjern frø og hinner og skjær kjøttet i store terninger. Ha det oppi sammen med løkblandingen og fres videre til gresskarbitene begynner å bli litt brune i kantene. Imens rister du krydderne i en liten stekepanne. Knus de ristede krydderne i en morter, og la den lille pannen du ristet dem i, stå framme. Tilsett krydderne i gresskarblandingen, la alt frese videre ett minutt. Tilsett så kyllingkraften, kok opp og la det hele putre uten lokk i omtrent tjue minutter, til gresskarbitene er blitt møre. Imens skjærer du baconet i mindre biter og freser dem sprø i den lille panna du ristet krydderne i. La bitene renne av på kjøkkenpapir.
Når gresskarbitene er møre, tar du gryta av plata og kjører suppen jevn med en stavmikser eller i en blender. Sett gryta over varmen igjen og rør inn creme fraiche eller fløte. Smak til med salt og pepper (jeg syntes ikke den trengte noe salt - alt avhenger av hvor salt kraften din er). La suppa nesten koke opp, så har du den i suppeboller og strør noen baconbiter over som topping. Server rykende varm.

Ingen kommentarer: