tirsdag 12. januar 2010

Vintersalat.

Det er lite å hente i grønnsaksdisken for tiden.

Det vil si, det er egentlig mye å hente, men størsteparten av det som tilbys, er fløyet inn fra Kenya og smaker omtrent som om hver ekstra kilometer maten har blitt transportert, har sugd ut litt mer av grønnsakens opprinnelige smak, og erstattet den med den umiskjennelige aromaen til en pappeske.

I slike stunder finner jeg det ganske vanskelig å lage meg en god lunsj, mye fordi jeg ikke er spesielt begeistret for smaken av papp og for tidlig plukking.

Det er da jeg forlater grønnsaksdisken til fordel for hermetikkhyllene.

Og det er da lunsjboksen min stadig vekk fylles opp med en variasjon over følgende tema:

Vintersalat1 person

En halv boks kikerter
En vårløk, hakket
En selleristang, i skiver
En håndfull artisjokkhjerter, delt i to hvis de er store
En halv avokado, i biter
Noen soltørkede tomater, i strimler
Et par teskjeer god pesto

Ha alt i lunsjboksen, bland godt og krydre eventuelt med litt salt og pepper. Jeg liker den best ved romtemperatur, da får du mest smak.
Du kan selvfølgelig bytte ut etter smak og behag, og etter hva kjøkkenskapet inneholder. Cannelinibønner er f.eks. like godt som kikerter, og asparges på boks et billigere alternativ til artisjokkhjertene. I følge min fine bok om sesongbetont matlaging, Seasonal Cooking (Susannah Blake), er avokadoen i sesong året rundt (dog ikke på hverken britiske eller norske breddegrader), men dersom du vil bytte den ut med noe mer kortreist, kan jeg tenke meg at brokkoli eller gulrøtter kokt i litt lettsaltet vann er en fin variasjon.

Ingen kommentarer: