onsdag 2. juni 2010

Hamburgerbrød.

Jeg har alltid vært den typen person som foretrekker lompe fremfor pølsebrød. Trolig er det fordi selve konsistensen på pølsebrødene gir meg litt frysninger; kan noe laget av mel, væske og gjær virkelig anta en slik svampaktig luftighet?
Det aner meg at hamburgerbrød ofte lages fra samme utgangspunkt som pølsebrøddeigen. Men med hamburgere har du liksom ikke noe valg: Brød eller kvitt, kan man vel si. Her i England satser riktignok visse restaurantkjeder på karbohydratfrie burgere (Atkins brer om seg!), som vi vel i Norge rett og slett ville kalt karbonader. Bare at du ikke får potetmos ved siden av.

Så når Brendan og jeg fyrte opp grillen forrige helg, og han, i sin rolle som mann, erklærte seg ansvarlig for tilberedelsen, fant jeg ut at det må jo gå an å produsere sine egne brød, og dermed unngå både svampassosiasjoner og Atkins.
Dermed kan det rapporteres at ja, det går som en lek å lage egne hamburgerbrød, og ved neste anledning til grilling kan jeg anbefale å slenge i gang en gjærdeig mens noen andre soter seg til over kullet.

Hamburgerbrød
Fra Damms store bakebok
ca. 8 hamburgerbrød

1/2 pose tørrgjær
2,5 dl melk eller vann, lunkent
1/4 dl olje (f.eks. solsikkeolje)
1/2 ts salt
1 ts sukker
6 dl hvetemel
melk, til pensling
sesamfrø

Bland gjær og vann/melk samt sukker, og la det stå til det har dannet seg bobler på toppen, ca. 5 minutter. Ha mel og salt i en bakebolle, tilsett gjærblanding og olje og elt til en smidig deig. La den heve under klede til dobbel størrelse, ca. 30 til 40 minutter. Ta deigen ut på melet bakebord og del den i 8 emner. Form boller, plasser dem på en bakeplate, trykk dem litt flate og prikk dem med en gaffel. Dekk til med klede og la etterheve en halv time. Forvarm ovnen til 225 grader. Pensle bollene med melk og strø på sesamfrø. Stekes i 10 til 12 minutter. La dem avkjøles på rist tildekket av et klede.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skal spare denne til neste grilling!

Hilsen Camilla

Anonym sa...

Disse var fantastiske! Takk for at du la ut oppskrift, de beste hamburgerbrødene jeg har lagd hittil:)

Siri sa...

Anonym: Så bra at de ble en suksess! Alltid kjempegøy å høre at andre har fått glede av oppskriftene på bloggen.