mandag 13. juni 2011

Pasta med kremet spinatsaus og geitost.

Jeg pleide å mislike Jamie Oliver ganske sterkt.
Jeg hadde ingen grunn til det, det var antakelig rent tilfeldig. Hadde ingen å mislike, valget falt på stakkars Jamie.
Når man bor i England, er det imidlertid vanskelig å unngå det smilende fjeset hans. Mannen har en finger med i et imponerende antall spill, alt fra ferdigsauser til steinovner, han gir ut kokebøker med alarmerende høy frekvens, og han har sitt eget matblad. Dette matbladet, ikke overraskende kalt Jamie Magazine (han er blitt en sånn fornavnkjendis, som, eh, Madonna), har jeg imidlertid fått veldig sansen for. Det er trykket på skikkelig, uglanset papir, tiltrekker en haug talentfulle fotografer og har velskrevne artikler som er behagelig fri for skrivefeil (dette siste punktet tillegger jeg selvsagt overdreven vekt, språknerd som jeg er). Oppskriftene har i tillegg så langt vært minneverdige, alle sammen. Det er ganske godt gjort.
I mitt stille sinn sender jeg derfor Oliver (forvirrende?) en hjertelig unnskyldning for mine tidligere lite sympatiske holdninger. Man lærer så lenge man lever. 

Har du en pastamaskin, er det verdt å rulle ut noen plater til denne oppskriften. De kan godt være litt solide, jeg setter i hvert fall pris på litt tyggemotstand når sausen er på den tynne siden, som her. 

PS: Skulle du mot formodning selv ha noe imot JO, anbefaler jeg at du kikker nærmere på særlig én av sakene han går i bresjen for (sammen med en annen rufsete, britisk kjendiskokk, Hugh Fearnley-Wittingstall), Hugh's Fish Fight, og ser om ikke du kanskje ombestemmer deg. 
PPS: Dette endte muligens opp som litt av en hyllest, men jeg har altså ikke noen skjulte motiver for min entusiasme. Bare gode matminner og gleden over god korrekturlesing.

Pasta med kremet spinatsaus og geitost
inspirert av Jamie Magazine nr. 12/2011
6 porsjoner

en god klatt smør
extra-virgin olivenolje
1/2 fedd hvitløk, i tynne skiver
400 g spinat, skylt
4 ss crème fraîche
en god dæsj revet muskatnøtt
100 g pinjekjerner
500 g ferske lasagneark
100 g vellagret geitost, til servering

Sett over en kasserolle med godt saltet vann. Smelt smør og olivenolje i en stor stekepanne over middels sterk varme. Fres hvitløk til den begynner å få farge. Ha i spinat, rør om og fres til den har klappet sammen. Krydre med salt og pepper, ha i crème fraîche og muskatnøtt. Ha halvparten i en blender og kjør til en jevn saus, og returner deretter sausen til stekepannen. Rist pinjekjernene i en liten stekepanne over middels sterk varme, til de er gylne. Del hver lasagneplate i fire deler, og kok dem i kasserollen med kokende vann i 2 minutter. Ha pastaen i stekepannnen med spinatsausen. Bland godt, og tilsett litt pastavann dersom det ser tørt ut. Server med de ristede pinjekjernene samt geitost i mindre biter.

Ingen kommentarer: