onsdag 15. juni 2011

Pitabrød med grillet halloumi og friske urter.


Feta, oliven, kapers og blåmuggost inngår alle på en liste med matvarer som jeg har måttet streve for å like. I de fleste tilfeller tror jeg det beror på at jeg ofte valgte det billigste alternativet når jeg sto i butikken og skulle tvinge meg selv til å like noe. Er det ikke ironisk at det som regel er mens man er på sitt fattigste, altså student, at man får øynene opp for gleden ved å lage mat? Du kan sikle etter den mozzarellaen så mye du vil, men saldoen din er fremdeles kr. -103,50.
Billig-halloumi er skikkelig, skikkelig seigt. Og gummiaktig. Og litt som å spise sålen på en flipp-flopp. Inntil nylig var halloumi på nei-listen, altså matvarer jeg ikke ville kaste bort pengene mine på (er ikke student lenger, men oversetting er ikke akkurat et yrke belagt med gull). Så fant jeg skikkelig halloumi, halloumi laget kun på fåremelk. Og da var det gjort.
Det beste med denne oppskriften er at dersom du har en potte med urter i vinduskarmen, et bed fullt av velduftende persille, oregano, koriander, dill og annet grønt i hagen, eller bare en litt sliten bunt mynte liggende i kjøleskapet, er halve jobben gjort. Du velger selv hvilke urter du vil bruke (i hagen vår for øyeblikket er det koriander, flatbladet persille, mynte og gressløk som er mest produktivt), og det er helt greit å utelate de som befinner seg på din egen personlige nei-liste. Husk bare at du skal spise dem rå, slik at rimelig tykkbladede urter, som rosmarin, ikke egner seg aller best. 

Det er lettest å grille halloumien i en grillpanne, men har du fyr på grillen er det bare å slenge skivene den veien (det kan være en idé å olje grillristen litt først, så du er sikker på at du får skivene opp hele). Sist, men ikke minst, bruk en god olivenolje. Og ikke vær gnien. Dette er ikke sandalsåler i et pitabrød, men sommer mellom hendene.

Pitabrød med grillet halloumi og friske urter
fra Sarah Raven's Garden Cookbook av Sarah Raven
6 porsjoner, i teorien, jeg spiste to pitabrød til middag, med en grønn salat til

250 g halloumi
6 pitabrød
3 sjenerøse never friske urter (Sarah anbefaler dill, koriander og mynte)
god olivenolje

Varm en grillpanne over sterk varme. Skjær halloumien i 1 cm tykke skiver, og grill skivene til de har fått pene grillstriper og begynner å smelte. Grill så pitabrødene (er du heldig å ha flere grillpanner, kan du gjøre dette samtidig selvsagt, eller bruke en vanlig stekepanne) på begge sider. Ta bort stilkene på urtene. Skjær av toppen på pitabrødene, fyll med osteskiver og godt med urter. Ringle over olivenolje til slutt, og server.

Ingen kommentarer: