mandag 13. august 2012

Suppe med potet og vårløk.

Det er ikke hver dag jeg spiser suppe.
Men det var en periode, da jeg var ny i den gamle jobben min, singel og bodde på en snill kollegas gjesterom, at jeg spiste suppe hver bidige dag, fullstendig forelsket i det enorme utvalget ferdiglagde supper i hyllene på Tesco. Jeg hadde som mål å prøve alle, og var godt på vei før jeg til slutt ble lei. Det inntraff antakelig på et tidspunkt mellom blomkålsuppe med sherry (nam!) og gresskarsuppe med koriander (det motsatte), og jeg har muligens blitt litt allergisk mot suppe på plastbeger siden. Men befinner du deg i England, og har tilgang til mikro i kantina, vil enhver begersuppe vinne over det gjengse pyramideformede smørbrødet i reolen ved siden av. Bare så det er sagt.
Denne suppa er helnorsk, og så langt fra et britisk beger som du kan komme, mest fordi den hadde tatt seg særdeles dårlig ut i butikkhylla (jeg kan av erfaring opplyse om at for den enkle kunde er farge alfa og omega i det gjennomsiktige suppebegerets verden). God norsk potet og snerten norsk vårløk, med litt crème fraîche (eller fløte, om det er det som står i kjøleskapet): Det er nesten en potetsalat i flytende format. Men det hørtes kanskje ikke så fristende ut.
Denne suppa er lunsj på ti minutter, omtrent like lang tid som det tar å vente på at et beger med suppe skal bli avkjølt nok til å kunne inntas, etter å ha tatt seg en runddans i mikrobølgeovnen. Valget er enkelt.

Suppe med potet og vårløk
inspirert av oppskrift fra Øverland Andelslandbruk
4 porsjoner

6 poteter, skrubbet og skåret i biter
4 vårløk, i skiver
1 liter grønnsaksbuljong
1,5 til 2 dl crème fraîche eller fløte
salt og nykvernet pepper
litt gressløk eller timian til å strø på toppen

Kok opp buljongen i en kasserolle, slipp oppi potetbitene og vårløkskivene, og kok til poteten er mør, omtrent 10 minutter. Kjør suppa i en blender eller bruk stavmikseren, og rør så inn crème fraîche eller fløte. Smak til med salt og pepper, og varm gjennom hvis nødvendig.

Ingen kommentarer: