fredag 4. januar 2013

Kremet grønnsakssuppe.

Siden jeg startet bloggåret med ordet "kålsuppe", kan jeg like gjerne følge raskt opp med enda en suppe og et annet tabuord:  Favorittsuppen min var i mange år Toro-varianten "Kremet grønnsakssuppe". Jeg har ingen annen unnskyldning enn ungdom og dumhet, men jeg vil tro at jeg ikke er alene om å ha smakt den. I anledning nyåret tar jeg herved opp denne saken fra min grumsete fortid, for å rette opp eventuelle varige men: Her er Kremet grønnsakssuppe versjon 2.0. Bedre, tjukkere og ypperlig trening for hakkemuskulaturen. Hvem sier jeg ikke trimmer?
Dette er en helt annen suppe enn den jeg ivret for i forrige innlegg. Det betyr ikke at den er mindre verdt å ivre for. Den tar bare lengre tid å lage, har flere ingredienser, er faktisk helt kjøttfri, men er til gjengjeld (selvfølgelig) kremet. Med crème fraîche. Naturellement. Jeg liker å tro at all den hakkingen forbrenner nok kalorier til at det er helt greit med et halvt beger med godsaker, tilsatt helt til slutt, når hakkingen er over og sulten gnager.
Å spise suppe med sølvskje og slenge inn noen franske gloser gjør plutselig middagen ekstra glamorøs - kanskje selv den gjengse posesuppe - men denne suppa er strengt tatt glamorøs nok i seg selv. La imidlertid ikke det stoppe deg. Det stoppet ikke moi.

Kremet grønnsakssuppe
6 til 8 porsjoner (nok til middag og så lunsj opptil flere dager på rad)

3 ss smør
1 kg løk
6 fedd hvitløk
1 purre
1 kålrot
1 persillerot
4 poteter
3 gulrøtter
1,5 l god kraft/buljong
1 laurbærblad
en neve friske urter, jeg brukte oregano og gressløk (pluss en rosmarinkvist til pynt)
1/2 beger crème fraîche

Hakk løk og hvitløk. Skjær purren i ringer og skyll dem godt i et dørslag. Smelt smøret i en stor kasserolle, og ha oppi løk, hvitløk og purre. La det hele surre på svak varme i omtrent 30 minutter, til løken er myk. Mens løken freser, skreller du resten av grønnsakene og hakker dem i ganske små terninger (på størrelse med en spillterning). Når løken er myk, tilsetter du grønnsaksterningene og lar dem surre med et par minutter, før du heller oppi kraft og laurbærblad. Kok opp, og la suppen koke til grønnsakene er møre, 20 til 30 minutter. Smak til med salt og pepper, og bruk stavmikser eller blender til å kjøre suppen glatt. Rør inn crème fraîche og urter. Sjekk krydringen en siste gang, varm gjennom suppen hvis nødvendig, og server. Flatbrød er godt her også, men et nystekt rundstykke er heller ikke å forakte, om du tilfeldigvis har noen liggende og slenge. Om mulig er suppa enda bedre etter en natt i kjøleskapet, dvs. til lunsj neste dag. Varm opp og nyt. Igjen.

2 kommentarer:

ninabakke sa...

Ser veldig godt ut :)

Siri sa...

ninabakke: Den er helt klart verdt all hakkingen :)