tirsdag 15. januar 2013

Rosenkålsalat med parmesan, hasselnøtter og sitron.

Mens jeg tygger på årets nyttårsforsett om å gjøre noe minneverdig hver dag (godt konsept, imidlertid med rom for mange forsettlige brudd), kan du for eksempel, dersom du ikke slurper suppe eller knasker pretzels,  sette tenna i denne rosenkålsalaten. Rå rosenkål høres skummelt ut, men denne salaten har blitt behørig testet i jula som har gått, og uten å bli helt salig, kan jeg si så mye som at den var en slager blant både små og store. Det kom faktisk komplimenter fra både 17-åringer og 70-åringer, og da syns jeg man kan si seg fornøyd.
Jeg har to salater med rå rosenkål som inngår fast på lunsj- og middagsrepertoaret. Den ene er basert på en oppskrift av Yotam Ottolenghi, og er det perfekte møtested for rosenkål, skikkelig god geitost, hasselnøtter og revet sitronskall. Den andre er denne. Flere av de samme elementene figurerer i begge disse salatene, i tillegg til rosenkålen, og gjør rosenkålen bent fram minneverdig: Hasselnøtter, som både tilfører salaten et knasende sprøtt element, men som også understreker rosenkålens litt ukjente, men ikke desto mindre tiltalende nøtteaktige hint. Sitron er også viktig, og i denne salaten trenger du bare et par spiseskjeer for å få opp øynene for hva litt syre kan gjøre med en salat som ellers ville virket litt "tung".
Denne retten er perfekt tilbehør, men jeg sitter stadig ved kjøkkenbordet og koser meg med den til lunsj også. Det føles unektelig veldig uskyldsrent å spise en tallerken rosenkål, med bare bittelitt (kremt) parmesan, pluss noen nøtter, i disse forsettider.

Eller er vi kommet såpass langt uti januar at forsettenes tid er forbi? Mitt forsett om en minneverdig hverdag har i dag bestått av en sterkt tiltrengt hårkur. Forhåpentlig en minneverdig dag for hårrøttene mine, i hvert fall. Dersom du for eksempel forsett om en grønnere hverdag, eller bare har lyst på noe skikkelig godt og litt annerledes, kan jeg trygt anbefale oppskriften nedenfor. Nå er det norsk rosenkål i butikken også! Bonus på flere fronter, altså.

Rosenkålsalat med parmesan, hasselnøtter og sitron

400 g rosenkål
2 ss extra-virgin olivenolje
2 ss sitronsaft
1 ts timianblader
en neve finhakket gressløk
1 stor klype salt
100 g hasselnøtter, slått litt i stykker med noe tungt og så tørristet
45 g parmesan, revet

Skjær rosenkålen i svært tynne skiver med en skarp kniv (eller et mandolinjern, om du har). Fem minutter før servering, har du rosenkålskivene i en stor salatbolle, heller oppi olivenolje, sitronsaft, timianblader, finhakket gressløk, salt og hasselnøtter. Bland godt, og smak til med salt og pepper og kanskje litt ekstra sitronsaft. Husk at osten gjør salaten saltere. Tilsett osten, bland den jevnt inn i salaten. Ta-da! Denne salaten slo som nevnt godt an på koldtbordet i jula, men er også ypperlig tilbehør til storfe- og svinekjøtt. Jeg syns også den kan fungere godt som en lett forrett, med et duggende kaldt glass hvitvin til. Bourgogne, f.eks.

11 kommentarer:

Lisa sa...

Denne så kjempegod ut, vil definitivt prøve den ut :)
Jeg er veldig glad i steke rosenkål sammen med bacon og ha litt nøtter i også. Deilig :)

Takk for fin og inspirerende blogg,blir allid glad når jeg ser et nytt innlegg fra deg :)

Siri sa...

Lisa: Åh, tusen takk for kjempekoselig kommentar! Rosenkål og bacon er også en vinnerkombinasjon, den må være en av de mest undervurderte vintergrønnsakene!

El sa...

This looks amazing. Beautiful!

Siri sa...

El: Thanks! It's tasty too! ;)

Polkadotdays sa...

Åh, det så godt ut! Jeg er enig i at rosenkål er undervurdert, og har fått ufortjent stempel som bestemorsgrønnsak! Jeg ammer for tiden, så skal være litt forsiktig med rosenkålen, men dette skal prøves!

Har forresten fått dilla på frokostpannekakene dine med havregryn. Nam!

Siri sa...

Polkadotdays: Gratulerer så masse med familieforøkning! Så bra at pannekakene slår an, du minnet meg på at jeg må lage dem igjen selv snart!

Eva sa...

Det ser helt himmelsk ut, og jeg har definitivt lyst til å prøve denne! Men hva gjør du hvis rosenkålen ser litt skitten ut? Jeg er så redd for at det skal lure noen små snegler eller jordrester nedi bladverket...

Siri sa...

Eva: Jeg syns ofte det er lettest å vaske rosenkålen etter at jeg har skåret den opp. Da får du løs alt som måtte lure seg inni den! Som regel er det imidlertid bare utenpå skitten ligger, og snegler trenger du neppe være redd for med mindre det er ordentlige "hull" i kålen!

Mantas sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Mantas sa...

Aaaah så kjempegodt ut ! :)
Nettopp kommet over denne bloggen via en annen blogg som kritiserer norsk ferdigmat hehe, og ferdigmat var det lite av her!
ELsker matblogger. Denne var så grei og redeli8g, pluss bilder av alt. Love it! så jeg Favoritt'erer denne :)

Siri sa...

Mats Erik Engelsvoll: Takk for kjempetrivelig kommentar, og for favorittering :) Håper du finner noe her du kunne tenke deg å prøve!