tirsdag 20. april 2010

Flerkornsvafler.


Sist uke fikk jeg besøk av min finske venninne Anna. Opprinnelig skulle hun bare være i Cambridge fram til fredag, men som så mange andre europeere på reisefot ble hun forhindret av en viss askesky fra å komme seg hjem.

Reising er alltid slitsomt; endeløse køer, fremmede som klemmer både her og der for å finne ut om du gjemmer på noe eksplosivt (sannsynligvis ikke noe annet enn tålmodigheten) og skremmende smakløs flyplassmat. Men når reiseplanene dine blir fullstendig forandret, trengs det sterkere krutt for å roe nervene og få opp humøret. Nordmenn har visst det lenge: Vafler er perfekt kosemat.

Og enda bedre: Med litt grovere mel og litt mindre sukker, kan du spise kosemat til frokost!
Så får aske være aske.

Flerkornsvafler
fra 101 Cookbooks

1 1/2 ss valmuefrø
475 ml kefir
100 byggmel (jeg fant ikke byggmel, og brukte speltmel i stedet)
45 g havremel (dette lager du enkelt selv ved å kjøre havregryn i en foodprosessor)
55 g rugmel
1 ss sukker
1 ss bakepulver
såvidt 1/2 ts fint havsalt
en klype kardemomme (dette var ikke i originaloppskriften, men vi nordmenn liker jo litt kardemomme i vaflene våre)
3 store egg, vispet
85 g smør (uten salt), smeltet og avkjølt


Bland valmuefrøene i kefiren kvelden før du har tenkt å lage vaflene. Om morgenen (eller når du har tenkt å steke dem) slår du på vaffeljernet, og blander sammen de tørre ingrediensene. I en separat bolle blander du kefir, smeltet smør og egg, og har så denne blandingen oppi melblandingen. Rør til en glatt røre. Jeg brukte en øse røre per vaffel, oppskriften anbefaler 120 ml. Stek vaflene gyllenbrune. Jeg fikk 10 vafler i et standard vaffeljern. Blåbær- og bringebærsyltetøy var veldig godt til.

3 kommentarer:

Amélie sa...

Mmm, vafler har jeg ikke spist på kjempelenge! Men her fikk jeg jammen en god grunn til å lage det. Satser på at denne oppskriften er like god som de andre jeg har prøvd av de du har delt :-)

Den askeskyen lager jammen problemer for folk altså, noen venner av meg var på lang påskeferie i London og ble også forhindret fra å føy hjem. løsningen ble tidenes omvei - tog til brüssel, og derfra, rundt alt som heter sjø, tog og buss til norge. merkelig at det ikke går an å ta båt.

oi, beklager laang kommentar, men denne vulkangreien er så .. spennende!

Siri sa...

Amélie: Asken er rare greier ja, kanskje mest fordi det i moderne tid har vært så få utbrudd ... Jeg skal hjem til Oslo om en måned, og krysser fingrene for at det ikke blir flere utbrudd da! Vaflene er gode, ikke veldig søte i det hele tatt, så hvis du foretrekker søtere vafler kan du fint ha litt ekstra sukker i :) Jeg glemte at jeg hadde oppi en klype kardemomme også, skal oppdatere oppskriften nå. Lange kommentarer er koselige :)

Cecilie Moestue sa...

Hei

Ser at du deltar i vaffelkonkurransen til Matbloggsentralen denne helgen. Jeg har laget en artikkel på SOL om konkurransen, og brukte et av dine bilder. Håper det er ok:

http://www.sol.no/mat/2012_03_23_5202_sondag-er-den-store-vaffeldagen.html