onsdag 21. april 2010

Laks med asparges, sennepsvinaigrette og cannellinibønner.


I det siste har jeg fått en ny matbesettelse: Hasselnøtter.
Å, hasselnøtter! (sier hun, og dåner)

Jeg kan bokstavelig talt ikke få nok (og da kan du tenke deg!), og føler for øyeblikket at jeg tilsetter en neve ristede hasselnøtter til det aller, aller meste.

Noen eksempler fra foregående helg: Brokkoli med sitronsmør og hasselnøtter. Häagen-Dazs nyeste sjokoladeis, Choc Choc Chip, garnert med hasselnøtter. Sopplasagne, servert med en enkel, grønn salat full av hasselnøtter.

Og nå: Laks med asparges, sennepsvinaigrette, cannellinibønner. Og hasselnøtter. Oppskriften hadde ingen, men det hadde jeg, og vips ble middagen litt ekstra knasende sprø og nøtteaktig. Og tro meg, det er en god ting.

Laks med asparges, sennepsvinaigrette og cannellinibønner
fra 101 Meals for Two
(2 porsjoner)

2 laksefileter, uten skinn og bein
100 g asparges
3 ss olivenolje
saft fra en halv sitron
2 ts grov sennep
en boks cannellinibønner (ca. 400 g), avsilt og skylt
to never spinat
en neve ristede hasselnøtter (syns nå jeg!)Kok opp vann i en ganske vid kasserolle. La laksen trekke til den har skiftet farge, og ha deretter oppi aspargesen. La det hele trekke i 5 til 7 minutter, til aspargesen er mør og laksen gjennomkokt. Mens dette trekker, lager du vinaigretten ved å vispe sammen olivenolje, sitronsaft og sennep. Ha spinat, bønner og ferdigkokt asparges i en bolle, hell over vinaigretten og bland godt. Fordel blandingen på to tallerkner, plasser en laksefilet på hver, og strø over ristede hasselnøtter. Hadde jeg hatt det tilgjengelig, tror jeg et glass hvitvin hadde passet utmerket til!

Ingen kommentarer: