fredag 21. mai 2010

Mandelkjeks med lavendelknopper.


Ja, det er jo litt av en tittel.

Lavendelknopper du liksom.

Men jeg har en grunn for denne meget pretensiøse (og meget smakfulle!) kjeksen.
Det har å gjøre med de grønne fingrene mine. Og en lavendelbusk som nekter å bli det lille, oppstammede treet jeg ser for meg, og mer velger å figurere som en opp-ned oppvaskbørste i blomsterbedet.

Den måtte til pers, og da måtte jeg til pers; bake med blomster er noe jeg aldri har gjort før.

Men jeg kan si det med én gang: Dette blir ikke siste gangen!

Mandelkjeks med lavendelknopper
etter oppskrift fra Nigel Slater
ca. 20 kjeks

125 g smør
50 g strøsukker
100 g hvetemel
100 g malte mandler
2 strøkne ts lavendelknopper (jeg brukte litt blader òg, uten problemer)
Bland alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin eller for hånd (i så fall må du finhakke lavendelknoppene godt), du skal ende opp med en blanding som ser ut som litt store brødsmuler. Sett tilside et par spiseskjeer av blandingen, og form resten til en deig. Pakk deigen i plastfolie og la den ligge i kjøleskapet i minst fire timer. Ta litt mel på hendene og ta valnøttstore biter av deigen som du former til flate kjeks på en bakeplate. Strø med litt av deigblandingen du satte tilside tidligere. Sett bakeplaten med kjeksene tilbake i kjøleskapet en times tid. Forvarm ovnen til 150 grader, og stek kjeksene i 25 til 30 minutter, til de er blitt gyldne. Avkjøles på rist, oppbevares i lufttett boks.

Ingen kommentarer: